STOCKHOLM (Gamer.no): Xbox 360 har kanskje topptitler på rekke og rad for hardbarka spillere, men mannen i gata strømmer til Wii. Med Project Natal ønsker Microsoft å snu den trenden. Vi dro til Stockholm for å teste en tidlig versjon, og selv om erfaringsgrunnlaget er knapt, ser det ut til at potensialet er til stede.
Avansert EyeToy?
Spillkontrollere med bevegelsessensor er gammelt nytt, men det var først med Wii at teknologien nådde ut til massene. Microsoft og Sony ble akterutseilt på et felt Microsoft utforsket allerede i 1998 med Sidewinder Freestyle Pro. Slikt svir på (penge)pungen, og nå jobber de frenetisk med å ta igjen tapt grunn. Microsofts bidrag går under kodenavnet «Project Natal», og er et system som lar deg kontrollere konsollen (enten du vil spille eller bla i den digitale filmsamlingen) ved hjelp av kroppsbevegelser og stemmegjenkjenning. Dette oppnås ved hjelp av en modul som kobles til Xbox 360 via USB. Denne inneholder kamera, mikrofon og dybdesensor, og behandler signalene fra disse slik at konsollen til enhver tid vet hvor du og dine relevante kroppsdeler befinner seg. Dette skal gjøres med overbevisende nøyaktighet og uten merkbar forsinkelse, ifølge Microsoft.
Minispillet vi testet dreide seg ganske enkelt om å knuse bokser som stod stablet opp i enden av en gang. Dette skulle gjøres ved å slå, sparke eller på annen måte blokkere en ball slik at den traff boksene. Litt som en menneskelig utgave av klassikeren Breakout. Konseptet er enkelt, men når det ble fart på ballen eller antallet baller økte, ble det alt annet enn trivielt. Her må hele kroppen bidra for å sikre en god poengsum. Underveis tar spillet bilder, slik at du kan bevare de spesielle øyeblikkene hvor du ser ut som en glisende, småskeiv øksemorder (intet ondt ment mot eventuelle øksemordere blant våre lesere).
Et ørlite etterslep opplevde vi, men ikke nok til at det var iøynefallende eller problematisk i forhold til dette enkle spillet. Med tanke på at maskin- og programvare var uferdig, er det lov å håpe på at responsen økes ytterligere før Natal når butikkhyllene. Mest oppløftende var det å erfare hvor effektivt Natal fanger opp menneskelige former og bevegelser. Selv i et nokså mørkt lokale og med mennesker som bevegde seg i bakgrunnen, klarte systemet å holde fokus på den eller de som spilte.
Skreddersydd for deg og din stue
Spillet tilpasset seg også spilleren. Et lite barn vil få lavere baller å blokkere enn en tre ganger så høy basketballspiller, og når ballen skal slås igang for første gang, tar spillet hensyn til hvilken arm du bruker når ballen posisjoneres i luften foran deg. Dessuten loves vi at teknologien kan ta hensyn til plassen du har til rådighet i akkurat din stue. Om du vil invitere en venn med i spillet, trenger du heller ikke bli tvunget inn i menyer. Natal fanget effektivt opp spiller nummer to så snart vedkommende tok plass foran TV-en.
Her ligger mye av potensialet til Natal. Microsoft vet selvfølgelig at mange av kjernespillerne foretrekker mer komplekse kontrollmekanismer og en tradisjonell håndkontroller. Derfor ville det være overraskende om neste Forza, Halo eller Mass Effect bygges opp rundt systemet. For å nå bestemødre og andre nye kundegrupper, er det imidlertid avgjørende at opplevelsen er sømløs, intuitiv og smertefri. Hvis ikke alt kan gjøres kjapt, enkelt og treffsikkert med kroppen, skremmer man fort bort de som har fobi mot 7-nivås menysystemer og kontrollere med to knapper for hver finger.
Hvis Natal blir like velfungerende som Microsoft ønsker, kan de ble en farlig konkurrent for fest- og familiespillene til Nintendo. Merkenavnet står kanskje ikke like sterkt blant de uinnvidde, men det er vanskelig å forstå hvorfor fire spillere skal måtte knote med to kontrollere hver hvis det samme kan oppnås med en sensor under TV-en. Forutsatt at prisen på Natal blir fornuftig, burde det dessuten bli betydelig rimeligere.
«Det er åpenbart at teknologien har kommet betydelig lenger enn EyeToy, men det er likevel lett å få en følelse av at man har sett og gjort dette før.»
Reell Wii-utfordrer?
Det største spørsmålet er om ytelsen vil være tilstrekkelig. Natal må for eksempel plukke opp svært små bevegelser i håndledd for å kunne konkurrere med akselerasjonsmålerne i Wii-kontrolleren. I aktiviteter som golf og bowling vil mikroskopiske forskjeller hos utøveren være utslagsgivende for resultatet i virkeligheten. Det blir spennende å se om Natal har noe å stille opp med på dette området.
Det er vanskelig å konkludere noe basert på vår begrensede test med systemet. Spillet vi prøvde jukset faktisk en hel del. Det var åpenbart begrenset hvor stor kontroll man hadde over ballens bevegelse. Ja, du hadde god kontroll over spillfiguren i den grad at den kjapt agerte på dine bevegelser, men det virket ikke som om det hadde stort å si hvordan du traff ballen. Den hadde en magisk evne til å søke seg til boksene, og kamuflerte dette ved å holde spilleren så opptatt med å blokkere baller at man uansett ikke hadde tid til å sikte.
Det er åpenbart at teknologien har kommet betydelig lenger enn EyeToy, men det er likevel lett å få en følelse av at man har sett og gjort dette før. Minispillet vi lekte oss med var rett og slett det EyeToy skulle ha vært. Et EyeToy som faktisk fungerer. Det er vel og bra, men Microsoft lover så mye mer, uten at vi har fått sjansen til å gå løftene nærmere etter i sømmene. Mer informasjon ventes på årets E3, som selvsagt vil dekkes her på Gamer.no.