Den massive kritikken biter ikke på Ubisoft. Spillselskapet har ingen planer om å fjerne kopibeskyttelsen som krever at spillere må være koblet til Internett, skriver Eurogamer.
Ubisoft forklarer at selskapets DRM-plattform for PC-spill, Online Services Platform, er her for å bli, men forsikrer at teknologien vil utvikle og forbedre seg.
Nettproblemer
– De fleste kommende PC-spill fra Ubisoft vil bruke Online Services Platform. Som med all nett-teknologi jobber vi konstant med og utvikle og forbedre den, sier en talsperson til det britiske spillnettstedet.
Spill utstyrt med Online Services Platform krever at spillerne konstant er koblet til nettet mens de spiller. Dersom en internettforbindelse ikke er opprettet, eller blir brutt, vil spillet ikke fungere. Spill som er i gang blir ikke satt på pause, men avslutter helt. Dermed kan spillere miste progresjonen i et spill etter siste lagring.
Dette har naturligvis fått mange spillere til å reagere da lovlig kjøpte spill kan bli ubrukelige over lengre perioder dersom internettleverandøren har problemer eller Ubisofts egne servere er nede. Problemet har rammet både Assassin's Creed 2, Silent Hunter V og The Settlers 7.
Blant kommende titler fra Ubisoft finner vi Splinter Cell: Conviction, Pure Football, R.U.S.E., TrackMania 2, Prince of Persia: Forgotten Sands og Ghost Recon Future Soldier.
Flere saker fra Spillmagasinet.no:
- Kojima spår slutten for konsollene
- Dato klar for Modern Warfare 2-brettpakke til PC og PS3
- Vi tester iPad
Rammer lovlig kjøpere
DRM er til for å hindre pirater fra å distribuere spillet gratis over nettet. Argumentene er lett forståelige: Penger går tapt og man vil ha betalt for de millionene av kronene og tusenvis av timene som er brukt for å skape et spill.
Problemet er at kopibeskyttelse ikke stopper pirater. Koden knekkes gjerne få timer etter at spillet er lansert, gjerne før. Som med det meste av DRM rammer Online Services Platform derfor først og fremst personer som har kjøpt spillet lovlig. Pirater og hackere har allerede funnet en vei rundt Ubisofts sperringer.
I praksis er det snakk om å emulere Ubisofts servere på spillerens PC, og som gir spillet riktige svar. Dermed trenger man ikke å være koblet til Internett.
Ikke først gang
Dette er ikke første gang Ubisoft har benyttet seg av kontroversielle kopisperrer. Fra 2005 benyttet selskapet seg av programvaren Starforce som installere skjulte drivere på spillernes system og i mange tilfeller skapte problemer med maskinvare og kompatibilitet.
Splinter Cell: Chaos Theory ville for eksempel ikke kjøre på 64 bit-versjonen av Windows XP Professional i ganske lang tid. Problemet ble ikke løst før Starforce oppdaterne programvaren sin.
I 2006 annonserte Ubisoft at de droppet Starforce på grunn av klager fra forbrukerne.
Denne artikkelen er levert i samarbeid med Spillmagasinet.no, men kan være endret og tilrettelagt for Gamer.no.