Tidlig i 2009 stengte Microsoft sitt Ensemble Studios, utvikleren bak den populære og kritikerroste strategiserien Age of Empires. Ensemble-grunnleger Bruce Shelley har tidligere kommentert saken og stilt seg undrende til nedleggelsen, men nå hevder en tidligere ansatt at studioets undergang delvis var selvforskyldt.
Ifølge Eurogamer mener forhenværende Ensemble-mann Paul Bettner at de blant annet hadde problemer med budsjettering og målsetninger, og dermed rett og slett ble for dyre i drift:
– Sannheten er at alle våre ferdige spill tok dobbelt så lang tid og kostet dobbelt så mye som vi sa de kom til å gjøre.
Et relatert problem skal ha vært firmakulturen. Bettner påstår at alle hos Ensemble var arbeidsnarkomaner som ofte arbeidet sent og sov over på kontoret, og dette dårlige arbeidsmiljøet skal ha vært en viktig grunn til at Ensemble hadde problemer med tid og budsjett.
Bettner mener dette ikke bare er et problem som var unikt for Ensemble, men en ukultur som strekker seg over store deler av spillindustrien. Det skal visstnok finnes statistikker som indikerer at så mange som en tredjedel av folkene i industrien ønsker å forlate den innen fem år.
– Dette er en grusom sirkel. Vi brenner ut våre beste folk, vi ødelegger disse dyrebare kunstnerne, splitter familiene deres og ofrer deres ungdom. Så forlater de oss, og tar med seg all sin erfaring.