Deus Ex er et av tidenes mest kritikerroste spill, og selv om oppfølgeren ble en viss nedtur i forhold til originalen har også den mange tilhengere. Nå er det etterlengtede tredje spillet på vei, og det har fått undertittelen Human Revolution.
Deus Ex: Human Revolution foregår 25 år før hendelsene i originalspillet. Underveis vil du møte visse kjente ansikter fra de to eksisterende spillene, men utviklerne lover at man ikke vil gå glipp av noe ved å spille Human Revolution uten å ha opplevd de to andre Deus Ex-titlene.
Hovedpersonen i spillet er Adam Jensen, en sikkerhetsansatt som nesten blir drept i et angrep på bioteknologifirmaet han jobber på. For å overleve ble han nødt til å operere inn mekaniske elementer i kroppen sin. I sitt arbeid med å finne ut mer om angrepet vikles han inn i en omfattende konspirasjon.
I et forhåndsprodusert spørsmål-og-svar-dokument på IGN forteller de at Human Revolution bruker originale Deus Ex som referansepunkt, og at de ønsker å lage en blanding av rollespill og action i stil med den vi fikk i originalen.
Som før vil det være mange måter å løse de ulike situasjonene på, og spillerne får stor valgfrihet i løpet av spillet. Ved hjelp av augmentasjoner kan du skreddersy figuren din til å bli ekspert på kamp, sniking og andre ting - avhengig av spillestilen din.
Alle valgene dine får konsekvenser, og du får også mange muligheter til å påvirke historiens gang. Det skal være flere ruter gjennom spillet.
I forbindelse med GDC har Square Enix lansert en trailer. Denne traileren inneholder ikke video fra selve spillet, men røper at fokuset i spillet nok en gang er på forsøk på å forbedre menneskene ved hjelp av teknologi. Men som Ikarus-drømmen i traileren viser, er det slett ikke sikkert dette er noen glimrende idé.
På GDC har også Jonathan Jaques-Bellete, som leder spillets grafiske utvikling, fortalt litt om hva grafikkartistene forsøker å oppnå med det nye spillet (via Eurogamer).
Et av målene deres er å gi spillet et unikt visuelt særpreg, slik som BioShock og Team Fortress 2. Klær og møbler vil for eksempel være inspirert av dagens moter, samtidig som de har et spennende renessansepreg med rike farger og et høyt detaljnivå.
Samtidig har man ikke gått helt bort fra cyberpunk-stilen til originalspillene, med futuristiske bymiljøer og neonlys.