L.A. Noire er et ambisiøst åpen verden-spill som foregår i Los Angeles i 1947. Ifølge info fra en fersk sniktitt i nyeste nummer av GameInformer, spiller du Cole Phelps, en politimann som ønsker å renske byens gater for kriminelle elementer. Men dette blir langt fra lett, etter som korrupsjonen herjer fritt i politiet.
Spillets utgave av Los Angeles skal være svært tro mot virkelighetens versjon, og realisme blir generelt et viktig element. Her nytter det ikke å skyte blindt rundt seg eller kjøre ned tilfeldige forbipasserende om du har hastverk.
Noe av det mest interessante med spillet er hvordan du må leke detektiv. Når du kommer til et åsted for et lovbrudd må du lete etter spor, og igjen er det realismen som regjerer. Sporene vil ikke ligge og vente på åpenlyse plasser, og selv småting kan være viktige å få med seg.
I et eksempel trekker artikkelen frem et par briller på et åsted. Disse kan du plukke opp, og notere ned merkenavn og slikt i notisblokken din. Denne informasjonen kan du blant annet bruke til å konfrontere vitner og mistenkte med.
Slike avhør ser også ut til å bli interessante, da du blant annet må studere ansiktsuttrykk for å bedømme om personen snakker sant eller ikke. For å gjøre dette lettere bruker utviklerne teknologi som får med seg alt av bevegelser i ansiktet på skuespillerne.
Spillet kommer til PS3 og Xbox 360 (en PC-utgave ryktes også), tilsynelatende så tidlig som i september.