Mirror's Edge fikk en variert mottakelse da det ble lansert i fjor høst, og det ble aldri den salgssuksessen Electronic Arts hadde håpet på. Dette betyr imidlertid ikke at serien skal legges død, for en av spillets tilhengere er EA-sjef John Riccitiello.
– Vi jobber fortsatt med hvordan vi best skal forholde oss til Mirror's Edge 2. Vi lærte mye av originalen, som jeg mener var et svært innovativt produkt. Skal jeg være ærlig med deg er det et spill som fortjener å få en oppfølger, sier John Riccitiello til Kotaku.
Han fortsetter:
– Innovasjon betyr ikke at alt funker første gangen. Hvis det var slik, ville alle innovert. Jeg synes Mirror's Edge var en fascinerende original verden, med fascinerende visuell stil og storslagen musikk og lyddesign. Jes synes gameplaymekanikkene var fabelaktige, men de var oppstykket og nivåene fungerte ikke.
Riccitiello tror problemet er at utviklerne visstnok ikke klarte å bestemme seg for om de forsøkte å lage Portal eller et parkour-spill, og at spillet vekslet mellom hjernetrim, utforskning og rask navigasjon av spillverdenen for brått.
Om utvikler Digital Illusions er helt enig i dette vet vi ikke, men Riccitiello forteller at han har hatt mange "veldig livlige" debatter med utviklerteamet, og at de jobber med saken. Han understreker imidlertid at spillet kan tas i flere ulike retninger. Fra før av vet vi at et lite team hos Digital Illusions allerede jobber med oppfølgeren.
I vår anmeldelse ble Mirror's Edge beskrevet som en fabelaktig opplevelse, og blandingen av ulike typer gameplay ble ikke sett på som noe negativt.