Anmeldelse

Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim

Majestet eller majestut?

Dette spillet er helt konge.

1: Side 1
2: Side 2

Det er så mange herlige spillserierjeg skulle likt å se mer til, og klassikere som fortjener nyversjoner og etterfølgere. I de aller fleste tilfellene ender ønskene og drømmene opp som nettopp det – ønsker og drømmer som aldri blir virkelige. Men noen ganger har vi flaks. I fjor kom King's Bounty tilbake på spillscenen med et heidundrende brak, og nå er det Majestys tur til å stifte bekjentskap med en ny generasjon spillere. Majesty 2 følger tett i originalens fotspor, og alle de som fryktet et generisk sanntidsstrategispill med Majesty-navnet klistret på kan ta det helt med ro.

Jo større de er, jo hardere faller de.

Konge i en rollespillverden

Majesty 2 er, for å sette det litt på spissen, et sanntidsstrategispill der du ikke har kontroll over enhetene dine. Det høres kanskje helt absurd ut, men det fungerer faktisk ganske godt. Du spiller en konge i et typisk rollespillrike. Verden har alt det et skikkelig rollespill skal ha – monstre, magi, zombier og alvedamer med store pupper – og du ser alt dette fra kongens perspektiv.

Som en hver god rollespillkonge med respekt for seg selv, er du avhengig av helter for å få ting gjort. Hvor moro hadde det tross alt vært å spille et rollespill hvor kongens hær allerede har drept alle monstrene for deg, og hvor folk vender seg til myndighetene når de trenger hjelp, i stedet for å spørre tilfeldig forbipasserende?

Heltene i Majesty 2 er med andre ord litt som spillerne i et vanlig rollespill. Etter at du har hyret dem inn, løper de rundt i spillets verden på eget initiativ, hvor de dreper monstre og plyndrer skatter. Etter hvert som de får erfaring går de opp i nivå og får nye egenskaper, og etter hvert som de blir rike kjøper de magiske eliksirer og nytt utstyr. Dermed blir de farligere og farligere, samtidig som du tjener penger på deres innkjøp.

En av heltene mine.

Du kommer imidlertid ikke så fryktelig langt om du bare lar heltene dine surre og gå på egenhånd. I stedet må du friste dem til å gjøre det du vil. Og hvordan gjør du det? Vel, hvordan fristes du til å utsette deg for fare i rollespill? Jo, noen betaler deg for å gjøre det. I Majesty 2 er det du som er denne «noen». Hvis du vil ha heltene til å utforske et spesielt sted, drepe en spesiell fiende eller beskytte en viss bygning/person setter du opp en belønning. Jo høyere belønningen er, jo mer fristende er jobben for de grådige små heltene dine.

Enkelt, men ikke uten dybde

Så langt høres spillet kanskje litt for enkelt ut til å holde på interessen i lengden. Det er imidlertid mer komplisert enn som så. For det første spiller økonomien en viktig rolle. Skatteinntekter får du fra de ulike bygningene dine, inkludert smeden og markedet, hvor heltene kjøper utstyr og hjelpemidler. Men dette må du selvsagt forske frem først, noe som igjen krever penger.

Det er i det hele tatt veldig mye som må betales for i dette spillet, og dermed blir det veldig mange økonomiske prioriteringer. Skal du bruke pengene dine på å oppgradere slottet, gjenopplive en fallen helt eller forske frem bedre sverd? Eller hva med å bygge et magisk tårn, slik at du kan hyre inn trollmenn? Kanskje du heller bør bygge et vakttårn ved siden av en ny bygning, for å hindre vandrende troll i å ødelegge den?

Her har jeg utlovet dusør på dette beistet.

Byggeprisene i spillet er forresten ikke stabile. Jo flere bygninger av en type du bygger, jo dyrere blir det å bygge nye. Dermed blir det raskt satt en stopper for strategier som går på «spamming» av vakttårn og så videre. For å leie inn helter må du bygge egne bygninger for dem, og hver av disse kan kun ha en viss mengde (tre, vanligvis) helter, så også her blir det naturlige begrensninger. Vil du ha flere helter må du betale dyrt for det.

Heltene kommer selvsagt i flere forskjellige variasjoner. Du har krigere (sterke i nærkamp), tyver (svake i kamp, men de har noen fine egenskaper og grådigheten deres kommer godt med), bueskyttere (glad i å utforske, sterke på avstand), helbredere (sier seg vel selv) og trollmenn (svake i nærkamp, men får tilgang på svært mektig magi). Senere får du dverger («tanks») og alver (ultra-bueskyttere), men her bør du helst velge en av delene, for de hater hverandre. Majesty 2 elsker slike fantasy-klisjeer.

Enda lenger inn i spillet kan du også bygge ulike typer templer, for å få mer spesialiserte og supersterke enheter, samt tilgang på ny magi. Disse kan imidlertid kun bygges på hellige steder, som det er relativt få av. I tillegg er de ofte plassert i villmarken, så det å få mulighet til å bygge der kan være en kamp i seg selv. Dermed stilles du overfor nok et dilemma i forhold til hva du vil fokusere på å oppnå.

Fin grafikk.

Kloakkmonstre og kirkegårdspøkelser

Et annet interessant element er hvordan verden formes av det som skjer i kongeriket ditt. Det første du vil legge merke til når byen din vokser er at det dukker opp kloakk-innganger tett opptil den. Kloakk er jo som kjent vanlig kost i rollespill, og jo større byen din er, jo større blir kloakksystemet. Og i kloakken bor monstre, selvsagt. Ved jevne mellomrom kommer rotter, rottemenn og andre fæligheter opp fra det illeluktende dypet for å plage deg.

Kirkegården er en annen rollespillklisjé som finner veien til Majesty 2. Når du mister en helt for første gang dannes det en guffen gravplass utenfor byen din et sted. Der kan du gå inn og gjenopplive falne helter, for en pris. Men kirkegårder i rollespill er naturligvis ikke komplette uten zombier, levende skjeletter, vampyrer og mektige spøkelser. Og jo større byen din blir, jo farligere er de vandøde krypene som kommer vandrende ut av den lokale kirkegården.

Det er forresten sjeldent at du spiller mot noen organisert motstand i Majesty 2. I de fleste oppdragene er det nettopp miljøene som er fienden. De er stappfulle av huler, gravplasser, pyramider og andre bygninger som skaper en jevn (og ofte økende) strøm av fiender, helt til du får ødelagt dem. Det kan lønne seg å være offensiv, for jo tidligere du får tatt et slikt sted, jo færre monstre sendes for å plage deg. Men på den andre siden betyr dette også mindre erfaring for heltene dine.

1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (12)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Daffy4141
15 år siden

Er enig i at vanskelighetsgraden på enkelte oppdrag er overdrevent høy. Det ble faktisk så frustrerende etter hvert at jeg avinstallerte spillet. Skal re-installere når jeg får roet meg. :p På den annen side var andre oppdrag latterlige enkle og kunne gjennomføres på få minutter. De bør prøve å finne en middelvei, og jeg håper de gir ut en patch snarest.

 

Konseptet er svært interessant, og minte meg om det koselige "Beasts & Bumpkins", men jeg følte ikke det var veldig gjennomført. 7 / 10 fra meg.

 

Forresten, stemmen til rådgiveren høres kjent ut. Kan det være samme fyren som har gitt stemmen til rådgiveren i Defender Chronicles: Legend of the Desert King til iPhone?

Snurreleif
15 år siden

Det er spill som dette som gjør at jeg savner å ha en oppdatert PC :)

Gorguss
15 år siden

Denne tittellen kunne ikke bli anmeldt av noen andre enn Joachim, aner jeg en Ino-Co fan? :whistle: Flott anmeldelse og jeg er helt enig. De klarte å fange stemningen i det første spillet, mye takket være en tilbakevendende voice actor :)

Xolan_InnleggNO
15 år siden

Trenger så absolutt ikke en "oppdatert" pc for å spille dette. Selv sitter jeg med en amd-basert laptop fra 2006 med geforce 7600go. Jeg spiller på maks oppløsning (1440x900) med preset'et satt til medium. Alt flyter fint og ser greit nok ut :)

 

Ang. vanskelighetsgraden er jeg sterkt uenig. Det er nettopp vanskelighetsgraden som gjorde at jeg spilte Majesty (1) senest nå i sommer igjen. Det er den som gjør det vanedannende.

 

Det jeg savner STERKT kontra originalen er en sandbox/skirmish-mode og muligheten til å fortsette et game når du har klart alle målene. Skjønner den siste da du kan ta med deg en hero videre i spillet fra hvert kart, og de ville blitt alt for kraftige om dette med i 2'eren.

 

Håper på en patch med sandbox-mode og tilfeldig genererte kart (de får sykt mye pepper for å ha "fjernet" dette i 2'eren på forumene deres). Savner også gnomene.

 

Men for all del - de har klart å fange essensen av hva som gjør Majesty 1 til en klassiker, og med litt patching og polering har jeg tro på at også dette kan bli en "kult"-klassiker. Etter ca 6timer med spillet nå gir jeg det en 8/10 selv. -2 poeng pga. mangelen på sandbox, og noe tilbakestående voice-acting. "The Advisor" er awesome som alltid dog ;P

Bruker-163290
15 år siden

Majesty Froholt :D Fin anmeldelse, kanskje jeg skulle gjort et innkjøp idag.

Siste fra forsiden