Sniktitt

World of Warcraft: Cataclysm

Apokalypse i Azeroth

Azeroth får unngjelde når Blizzard kommer med sin tredje World of Warcraft-utvidelse.

LOS ANGELES (Gamer.no): En liten uke før årets Blizzcon-messe begynte det å spres rykter over internett angående en ny utvidelsespakke som skulle rokke ved hele World of Warcrafts fundament. Spekulasjoner gikk over til bekreftelser fra den normalt så lekkasjesikre amerikanske spillgiganten, og det er dermed klart for kataklysmen. Cataclysm kommer til å endre på flere grunnleggende elementer, og det er på mange måter den mest radikale forandringen spillet noen gang har gått gjennom.

Trailer fra Blizzcon 09.

Grunnen til det noe dystre navnet er like enkel som den er skummel. Verdensfienden Deathwing, en enorm og ildsprutende drage, har våknet fra sin hibernering dypt under Azeroth. I følge ryktene er han like mektig og farlig som han er klin kokos, og Blizzards egne ansatte beskriver hans inntreden i Azeroth som et utbrudd.

Deathwings kraftfulle, dog noe usjarmerende, entré danner basisen for en rekke stormer, tsunamier, jordskjelv og vulkanutbrudd over hele Azeroth, og dette er det kuleste med hele utgivelsen. I stedet for å lage et nytt område hvor man sender alle verdens frie folk, har Blizzards genialitet sørget for at folk nå skal vende tilbake til Kalimdor og Eastern Kingdoms, og kjempe der de en gang tok sine første steg.

En naturkatastrofe til det gode

Som følge av den nye situasjonen og naturkatastrofene som følger med den, kommer de gode, gamle områdene til å forandres. Store deler av Azeroth vil som en følge av dette være nærmest ugjenkjennelig. Hvis man for eksempel tenker seg den store Kalimdor-sonen The Barrens, vil denne nå splittes i en nordre og søndre del av en rift generert av et jordskjelv. I Desolace har et ødelagt platå ført en elv inn i området, og det som før var et dødsens ødeland, blomstrer nå som et næringsrikt elvedelta.

En frådende rift med flytende lava? Var den her sist da?

Byer, handelsstasjoner og så videre – det er nesten ikke den ting som skal stå urørt av Deathwings voldsomme vekking. Dette kommer som en positiv overraskelse. Det er selvfølgelig synd for de som eventuelt måtte starte med World of Warcraft etter kataklysmen, siden de da ikke får oppdage det gamle Azeroth, men det er en kjempenyhet for oss som allerede har kjempet oss gjennom mang et langt erfaringsnivå med neste «ding» som eneste mål.

I tillegg til dette kommer det selvfølgelig noen nye områder, som alle befinner seg i Kalimdor eller Eastern Kingdoms, og disse vil ta spillerne opp til erfaringsnivå 85. Det var kanskje ikke mange som hadde trodd at grensen skulle heves så lite som noe beskjedne fem nivåer, men dette kommer nok av at det kommer såpass mye nytt innhold til nivåene under også.

Man kan selvfølgelig diskutere i det uendelige hvorvidt det er svakt av Blizzard å kutte ned fem erfaringsnivå av de ti som tenderer til å være normalt i utvidelsespakkene deres, men jeg antar at det skal mye erfaringspoeng til for å komme seg fra det ene nivået til det andre. Det store spørsmålet er hvorvidt det vil bli «nok» innhold til de som ikke har lyst til å gå gjennom de renoverte sonene med en helt ny figur .

Nye jaktmarker

Bank, bank! Hvilken selvhøytidelig døgenikt er det som bor her?

Det er fem nye soner for de av spillerne som allerede er på erfaringsnivå 80. Deepholm er et område som ligger inne i selve jordskorpen vest i Eastern Kingdoms mellom Ironforge og Stormwind – et arr i verden skapt av Deathwing. The Sunken City of Vashj’ir ligger midt ute i sjøen mellom Eastern Kingdoms og Kalimdor og er som tittelen indikerer, en sunket by. Denne kommer til å tilby undervanns-gameplay, og er en av de to startsonene i Cataclysm (lik systemet i Wrath of Lich King med Howling Fjords og Borean Tundra).

Mount Hyjal, mellom Ashenvale, Winterspring, Felwood og Azshara, er et fjellområde nord i Kalimdor, og den andre startsonen for spillere på erfaringsnivå 80. Fjellet, og verdenstreet som står der, er under beleiring av en sintere utgave av den Ragnaros vi tidligere har slåss mot i Molten Core.

Les også
Sniktitt: World of Warcraft: Cataclysm

På samme kontinent, nærmere bestemt helt sør, finner vi også noe kjente Uldum som ny sone. Temaet for dette området er egyptisk-inspirert, og legenden sier at Uldum besitter et supervåpen både Alliansen, Horden og Twilight Hammer ønsker seg. Den siste, men på ingen måte minste sonen, er Twilight Highlands rett øst for Wetlands. Her vil vi finne havner med båter for begge spillende sider, samt at sonen er hovedkvarter for den fryktede Twilight Hammer-fraksjonen.

Gjensyn med dødsgruvene

Flott hytte selges! Trivelige omgivelser, gode jaktmuligheter og bare et steinkast fra Ironforge.

Jeg liker veldig godt at Blizzard henter spillerne «hjem» fra Outlands og Northrend. Selv om sistnevnte uten tvil er et svært fint kontinent, er det lite som slår de gode gamle områdene, og det skal virkelig bli trivelig å få et gjensyn med disse. Til tross for at du ikke tenker å starte med en ny karakter, vil du fremdeles få med deg mye av Eastern Kingdoms og Kalimdor, siden Blizzard åpner muligheten for å fly her.

Som de tidligere utvidelsene av World of Warcraft har vist oss, kommer det også en rekke nye instanser og spiller-mot-spiller-muligheter i Cataclysm. Blizzard fortsetter trenden fra den senere tid med å tilby noe til alle, og dette betyr at det kommer massevis av nye instanser for femmannsgrupper, samt større raideinstanser. Samtidig kommer det også en helt ny spiller-mot-spiller-sone, kalt Tol Barad, som er en slags blanding av dagens Wintergrasp og soner som inneholder mange daglige oppdrag.

For nostalgiens skyld skal det også nevnes at det i Cataclysm vil bli mulig å spille den eminente instansen Deadmines og Shadowfang Keep på høyeste vanskelighetsgrad (heroic) – det vil si på erfaringsnivå 85.

Ulver og hagegnomer

I World of Warcraft: Cataclysm trer to nye raser inn i spillet. Horden får tilgang til grønne goblins, mens Alliansen får den varulvlignende Worgen-fraksjonen på sin side. Hver av de to nye rasene får sine helt egne startområder, samt en påfølgende innskrivning i selve historien.

Goblinene kjenner vi fra før av, da det er denne rasen som styrer de uavhengige handelskartellene rundt om i Azeroth (Booty Bay, Everlook,Tanaris). Horden har fått en spesiell goblingruppe fra Isle of Khazan på sin side. Disse er som sine artsfrender svært flinke med maskineri, noe som er årsaken til at en av deres raseegenskaper er et rakettbelte som kan skyte dem forover, samtidig som deres ekvivalent til en hest eller bjørn («mount») er en bil.

Mors beste ... barn ...?

Worgen er som en slags «Wolverine»-rase innad i alliansen. Egentlig vil ikke menneskene, dvergene og så videre ha noe med dem å gjøre siden de i utgangspunktet er skumle ulver som kan opptre i menneskelig form.

Gravrøver

Det eneste nye yrket man kan lære seg i den nye utvidelsen er arkeolog. Dette er et andrehåndsyrke på samme måte som for eksempel fisking og førstehjelp. Å være en arkeolog gir deg muligheten til å utforske ruiner, finne forskjellige artefakter og lage forskjellige ting med disse.

En annen nyhet på selve figurfronten, er at Blizzard velger å fjerne alt av ekstraeffekter koblet til utstyret, som for eksempel ekstra skade fra magi («spell damage»), treffprosent («hit rating») og så videre. Alt dette skal kokes inn i grunnpilarene som intelligens, hurtighet etc.

For å kompensere på det mange, meg inkludert, mener er en forenkling av gameplayet, legges det til et interessant mestringssystem, samt en valgbar sti kalt Path of The Titans. Her kan spillere bli bedre i sine egenskaper, og på denne graden i større grad velge hvem han eller hun vil være.

Laugssamarbeid

Trehodet Hydra i solnedgang. En klassiker!

Det later til at innføringen av ferdighetspoeng har vært en suksess. I Cataclysm kommer muligheten for å gjøre ferdighetsutfordringene sammen med hele lauget ditt. Ikke bare vil du og lauget ditt få poeng, dere vil også få tilgang til et laugstalenttre samt forskjellige finesser som kan hjelpe dere i deres videre progresjon i spillet. Eksempler på dette kan være billigere reparasjoner, muligheten til å gjenopplive hele raidet etter et klassisk «wipe» og så videre.

Mye av kritikken mot World of Warcraft har gått ut på at verdenen blir for statisk, og at man begynner å kjede seg etter at utforskingstrangen har lagt seg. For å adressere dette problemet, kommer Blizzard i mye større grad til å benytte seg av såkalt fasing i Cataclysm.

Ulike plasser i spillet vil det skje hendelser som gjør at terrenget forandrer seg, enten dette er et jordskjelv eller en gruve som går i luften. Dette skal gi spillerne en illusjon om at de spiller i en verden som er dynamisk, og at ting faktisk skjer uten at de er tilstede. Jeg vet personlig ikke hvor mye dette endrer på problemet med World of Warcrafts svært statiske verden. Det er klart at det hjelper å for en gang skyld se noe annet, men uforandeligheten er nærmest støpt ned i World of Warcraft fra starten av, og det er veldig vanskelig å endre på.

Ser ikke skogen for alle trærne

Selv om Cataclysm tilbyr mye bra, som for eksempel omskapelsen av store deler av Azeroth, er det mange ting jeg ikke liker. Et problem som har plaget meg i lengre tid, er hvordan Blizzard later til å forenkle og snillifisere mye av spillets innhold. Man kan selvfølgelig skjønne dette standpunktet fra selskapets side, ettersom de vil ha flest mulig spillere, men dette hjelper fremdeles ikke meg.

Disco-entene slår tilbake!

Når World of Warcraft startet var det et ganske kraftig skille mellom Horden og Alliansen. Horden hadde sin Shaman, Alliansen sin Paladin. Hver klasse hadde sin egen rolle i et raid eller en gruppe, og verden var i mye større grad svart og hvit. Nå er det mulig å bytte fra Alliansen til Horden, begge fraksjonene har tilgang på alle klassene, man kan ha to talenttre samtidig, og sannelig kan ikke en Paladin både «tanke», banke og helbrede.

Mye av dette har sine rent praktiske fordeler, men andre ting bidrar til å ta mystikken ut av spillet for meg. Jeg likte ting når de var litt vanskelige, så lenge de ikke var idiotiske (som å ikke ha en flybase i Un`Goro-krateret). Hvis du setter sammen dette med nedskaleringen av raidene og nedkuttingen av mye tallmateriale tilknyttet utstyret, føler jeg at spillet mister litt av sin sjarm. Å snillifisere horden ved å gi dem Goblins, samt gjøre Alliansen litt tøffere med Worgen, bidrar også til å gi meg denne avmystifiserte følelsen.

Konklusjon

World of Warcraft er selvfølgelig ingen ungsau lengre, og etter snart fem år på markedet, skal det sies at de gjør en god jobb med å holde på spillerne sine. Med Cataclysm ønsker Blizzard å gi noe til sine trofaste og hardbarkede spillere ved å tilby nye områder og fem nye erfaringsnivåer. Ved å gjøre om store deler av hele Eastern Kingdoms og Kalimdor vil de også bringe spillerne hjem fra fjerne kontinenter og dimensjoner.

Det store spørsmålet er om dette er nok. Ingen ny klasse, ingen nye førstehåndsyrker, ingen nye talenter og «bare» fem nye erfaringsnivå. Nye gjenstander, områder og to nye raser. Man kan langt på vei hevde at endringene i World of Warcraft: Cataclysm er kosmetiske, men mye kan få en ny vår med et nytt strøk maling. Det nye «gamle» Azeroth vil nok sammen med de helt nye sonene by på mange timer underholdning for millioner av spillere, og jeg vet at jeg blir en av dem når spillet en gang er å finne i butikkhyllene.

Siste fra forsiden