Sniktitt

Star Wars: The Old Republic

Massiv stjernekrig

Vi har testet det meget etterlengtede MMO-spillet.

KÖLN (Gamer.no): BioWare har utrolig mange jern i ilden om dagen. Ikke nok med at man holder på med rollespillene Dragon Age: Origins og Mass Effect 2, sannelig min hatt er det ikke et MMO-spill på vei også. Dette er Star Wars: The Old Republic, og på Gamecom i Tyskland fikk vi endelig prøvekjøre litt av herligheten.

Tidenes kuleste spilltrailer?

Den gode samtale

Det er først og fremst to aspekter som stikker seg ut her, hvis vi ser bort i fra den herlige Star Wars-settingen. For det første har vi en unik historie, som former deg gjennom hele spillet. Dernest kan du selv ta valg som totalt forandrer på situasjonen du befinner deg i, man har nemlig latt seg inspirere sterkt av dialogsystemet i Mass Effect. Alt av dialoger er også stemmegitt, noe som gir en unik dybde. Dessuten er dialogen flerspillerbasert, det betyr for eksempel at når to spiller sammen må begge ta valg på tur utover i en samtale.

– Vi ønsker en helt egen retning med vårt MMO, og vi skiller oss ut fra de fleste andre i samme sjanger med vårt sterke historiefokus. Jeg er sikker på at spillet vil appellere til mange der ute, sier visepresident og grunnlegger av BioWare, Rich Vogel, til Gamer.no.

Et eksempel på valg var at vi måtte hamle opp med en alliert kaptein under deg som hadde brutt ordre. Enten kunne du spille på lag med ham, eller rett og slett drepe ham. Vi fikk se at spillet tok to ganske ulike retninger. Selv om et fiendtlig angrep likevel var unngåelig, gjorde veivalget at vi tok helt forskjellige ruter om bord på et gigantisk romskip.

Handlingene dine har også konsekvenser for figurens evner. På samme måte som i The Knights of the Old Republic får du nemlig poeng på bade den regulære og mørke siden av Kraften, enten du er på lag med Sith-ene eller Republikken. Disse kan brukes til å utvikle din figur, og det skal bli interessant å få se hvordan dette fungerer i praksis.

Klasseskille

Den første klassen vi fikk oppleve var dusørjeger. Her snakker vi selvsagt om en figur i Boba Fetts bilde, en figur som trives best med å kjempe fra avstand. Det vil si med laserpistoler, der nøyaktighet og skadegrad avgjøres av hvor god du er med våpenet og selvsagt kvaliteten på pistolen. Alle kan også hevde seg i nærkamp, men det er utvilsomt best for en klasse som dette å holde avstanden. Dessuten kan man etter hvert bruke jetpack aktivt i kamp, noe som så særs stilig ut.

Den neste klassen vi fikk se var smugleren, i beste Han Solo-stil. Dette er en klasse som er enda mer forsiktig med nærkamper, selv om man også har sine triks her. Det klart mest unike med denne klassen var muligheten for å ta dekning i miljøet, og servere spesialangrep fra trygge posisjoner. Denne funksjonen var veldig interessant, det er ikke ofte du kan være så til de grader interaktiv med miljøet under kamp i denne typen spill.

Et annet aspekt av kampene som føles friskt er måten man relativt sømløst kan kjempe mot mange fiender samtidig. Vi testet kamper mot 3-4 slemminger på én gang, og det var enn sann fryd å slakte over en lav sko i nærkamper. Tab-tasten gjorde det lett å skifte mål raskt, og flere av spesialangrepene var skreddersydd til å ramme flere fiender på én og samme gang. Hurtigtaster nederst sørger for raske og intense kamper, der flere og flere evner blir tilgjengelig etter hvert som kampen skrider frem (på samme måte som i for eksempel World of Warcraft).

Nå skal det sies at vi også spilte en helt spesiell klasse i denne testen, nemlig en ung Sith (som starter sine "liv" på Sith-akademiet). Denne klassen ble avslørt under Gamescom. Dermed fikk vi også muligheten til å slakte en fullblods Jedi eller to, det føltes godt – på en veldig ond måte. Dette virker å være en veldig mektig klasse, ikke overraskende. Man bruker ikke bare lyssverd i kamp, du har også angrep basert på Kraften – slik som voldsomme dytt og muligheten til å kvele folk Darth Vader-stil mens stakkaren henger i lufta. Og, ja. Du kan kjempe med to lyssverd om gangen.

Ensidig?

Vi spurte om det uunngåelige, er man ikke redd for at alle absolutt vil spille enten Jedi eller Sith?

– Nei, jeg tror ikke alle vil spille kun som Sith og Jedi, ganske enkelt fordi de andre klassene rett og slett også er morsomme å spille. Dessuten har alle unike historier, og disse er interessante å følge, sier Vogel.

Ja, for dette er på mange måter Knights of the Old Repbulic 3,4,5,6 og 7 bakt inn i samme pakke. Hver eneste klasse gir deg unike historier og lokasjoner, noe som utvilsomt vil lokke mange til å rundbrenne når det kommer til klassevalg. Med det sterke historiefokuset velger du klasse på et annet grunnlag, du velger hvem du vil være på grunn av eventyret du skal være med på – ikke bare fordi klassen har kule våpen og krefter.

– Selvsagt er det fantastisk å kunne bruke Kraften, men spillet handler om mye mer enn dette, takket være historiene, forteller Vogel.

Visuelt er det litt vanskelig å beskrive dette spillet. Det er på en måte en blanding av filmene, Clone Wars-serien og World of Warcraft. Figurene i spillet har en helt spesiell visuell stil, med kanskje et ørlite barnlig tilsnitt. Miljøene er ganske enkle, men likevel imponerende ved at de virkelig skaper den ønskede stemningen.

– Vi vil ha en unik visuell stil, men også en grafikk som kan kjøre på eldre systemer. Man skal ikke måtte ha en super-PC for å spille The Old Republic, sier visepresidenten i BioWare.

Lukket moro

Det er viktig å nevne at det vi testet er langt i fra ferdig, så endringene vil helt sikkert bli mange. Det var også en test i en «død verden», det vil si at vi var eneste menneskelig spiller i området. BioWare bekrefter imidlertid at samfunnet rundt spillet blir svært viktig for dem, og de nikker samtykkende når vi spør om det blir PvP og støtte for laug.

Et nytt Knights of the Old Republic i samme stil som de to første må vi trolig se langt etter, det bekrefter BioWare – selv om det til syvende og sist er opp til LucasArts.

– Dette er på en måte flere nye Knights of the Old Republic for oss, så får vi se om den kommer en treer senere – vi er ikke sikre på om at det kommer til å skje, sier Vogel.

Han kan også bekrefte at sjefen sjøl deltar aktivt i utviklingen av MMO-spillet:

– George Lucas er involvert når det gjelder å overse utviklingen av historien, så han følger nøye med.

Konklusjon

Jeg får vann i munnen av Star Wars: The Old Republic, samtidig som jeg er bekymret. Jeg har nemlig klart å ikke bli hekta av et MMO så langt, men med settingen til BioWares gigantprosjekt er det mulig at jeg må bite i det sure eplet. Klassene vi fikk prøve var tøffe og meget varierte, samtidig som alle hadde tiltrekkende attributter. Dessuten blir det veldig spennende å følge de unike historiene, samt ta avgjørelser gjennom et intrikat dialogsystem. Så spørs det da, hvor mange som absolutt vil spille klasser som kan bruke lyssverd.

Det er ikke avgjort når spillet kommer ut, og skal vi tro utviklerne må vi nok smøre oss med aldri så lite tålmodighet.

– Spillet er langt i fra ferdig, vi har fortsatt mye arbeid foran oss, avslutter Vogel.

Siste fra forsiden