Feature

Kommentar: Når fabelen våkner

Trykker på de riktige knappene

Her er grunnen til at Fable II er vår tids viktigste spill.

1: Side 1
2: Side 2

Jeg leser bøker, ser film, hører musikk, og liker å tenke at alle de inntrykkene jeg tar til meg, popkulturelle eller for mer spesielt interesserte, kan hjelpe meg til å fange essensen i hva som innebærer en god interaktiv opplevelse. Og det vel så mye som å kjenne til alle spillene som en eller annen overkåt spillentusiast har klistret klassikermerket på. Jeg stoler ikke på kritisk konsensus i noen bransjer, minst av alt denne.

The Legend of Zelda: The Wind Waker.

Jeg har med andre ord etter all sannsynlighet spilt mindre enn deg, og ikke minst, spilt mindre variert enn deg. Selvfølgelig har jeg noen uomtvistelige bautaer å forholde meg til, men her dukker det opp hva mange vil kalle noen litt merkelige avvik. Jeg setter The Legend of Zelda: The Wind Waker høyt, men har svært lite til overs for samtlige andre spill i serien. Jeg mener at Super Mario aldri skulle ha knust den tredje veggen. Jeg kunne fortsatt ganske lenge, men poenget er at jeg har et litt annerledes forhold til spillmediet.

De elendige

Denne gangen skal det handle om hvordan jeg ser på Peter Molyneux og et av de nyere spillene jeg faktisk har spilt, nemlig Fable II. Fjoråret kunne nemlig fort ha blitt et katastrofalt spillår. Fallout 3 fremstod som like lite spillbart som forgjengerne, men av helt andre årsaker. LittleBigPlanet har jeg hørt så mye stygt om at jeg ikke ville rørt det med en ildrake. Gears of War 2 nådde aldri Michael Bay-nivå og forble tannløs handlingsmettelse minimalt oppkvikket av muligheten til å spille sammen med en venn. Og Grand Theft Auto IV har jeg sett meg ferdig med for lengst.

Nå skal det innrømmes at jeg gikk glipp av Left 4 Dead, fra Valve som leverte med alle bestanddelene i The Orange Box på imponerende vis, og det uavhengige World of Goo, men bortsett fra det tror jeg ikke at jeg gikk glipp av noe som fortjener å bli nevnt her. Mirror's Edge, Spore og Burnout: Paradise, kanskje, men la oss ikke bli pedantiske.

Super Mario Galaxy.

Tilbake til temaet: Med Fable II beviste Peter Molyneux at han er en av våre aller fremste spillskapere og, enda viktigere, den seriøse spillerens største håp. Jeg snakker ikke om det såkalte hardcore-markedet, men vi som tar spillmediet alvorlig; som ønsker å se det utvikle seg fra den hengemyra vi har vært i siden nihilisme ble norm, og noen forstod at det største økonomiske potensialet lå i å simulere drap med minst mulig rettferdiggjøring.

Den store skrekken

Den største faren mediet i dag står ovenfor heter imidlertid ikke herr generisk førstepersonsskyter, men Nintendo. Ja, du hørte riktig. Nintendo er i ferd med å utvikle seg til vårt eget svar på Pixar, produsent av fullstendig generiske produkter med ett mål for øyet: å homogenisere smaksløkene til allmennheten i en slik grad at de kan levere så å si identiske spill uten at noen mukker. Vi så det tydeligst med Super Mario Galaxy, et spill med åpenbare kvaliteter som stadig ble undergravd av en trang til å hele tiden velge minste motstands vei og en påhengt historie med (ja, nettopp) Pixar-vyer.

Det ser imidlertid ikke ut som at andre produsenter skal knekke koden som har gitt oss umiddelbare kvasi-klassikere som Wii Sports, Wii Fit og Wii Music med det første, og inntil da burde alle som tar spill seriøst sette sin lit til Peter Molyneux. Jeg skal ikke påstå å være godt beferdet i Bullfrogs spill, men helt siden det første Black & White har Molyneuxs spill vist en tydelig trend i det å utforske (og utfordre) konvensjonell moral. Det kan kanskje påpekes at denne utforskningen har vært nesten latterlig naiv, men for dem som forstår Lionheads spill vil det vise seg at akkurat dette ankepunktet er en solid skivebom. Spillmediet har helt siden dets spede begynnelse boltret seg i moralsk naivisme, og med unntak av Chris Avellone (Fallout 2, Planescape: Torment og Star Wars: KotOR II) og muligens Masashi Tsuboyama (Silent Hill II) har ingen så vidt meg bekjent vært i nærheten av å utforske denne viktige tematikken på en relevant måte.

Black & White.

Bildet av Dorian Gray

I Fable II er du helten, og allerede her utfordrer man spillmediets dyrking av individet som asosial entitet. Istedenfor å sette spilleren i en posisjon hvor handlingene hans rettferdiggjøres gjennom en tvilsom diegetisk framstilling, går du rett inn i rollen som helt med påfølgende ansvarsområde. Det settes svært få begrensninger for hva du kan og ikke kan gjøre, og spillet legger til en viss grad opp til at utforskingen skal foregå på metanivå. Handlingene dine premieres nemlig visuelt ved at figuren din formes gjennom valgene du gjør. Siden du bare har begrenset kontroll over selve utformingsprosessen kan du heller ikke alltid forutse reaksjonen på handlingene du utfører. Spillet blir dermed en morsom lek der avatarens utseende er målet, spillmekanikken middelet.

Selvfølgelig vil ingen påstå at denne formen for tilbakemelding kan knyttes opp mot konvensjonell realisme. Spillet heter tross alt Fable, og forventningene burde være deretter. Lionhead imponerer da også ikke like mye når de forsøker å løfte seg over sin egen lek med godt og ondt, eller gir deg valg som virker begrensende på hvordan du kan oppleve spillet; som man ser mot slutten av spillet. Dette kan lett tilgis fordi Peter Molyneux tar spillmediet så seriøst som han gjør.

Å kommentere selve historien vil være unødvendig. Den bryter i og for seg ingen barrierer og fremstår som en forglemmelig flørt med Dickens og eventyrets paradigmer, men lykkes godt med å slå an tonen for en kontrollert visuell rikdom du sjeldent ser i noen underholdningsform. Det ligger et umiskjennelig lag av kitsch over Albion, men interaktive opplevelser har helt siden begynnelsen hatt et element av dette i seg. Her snakker vi i tillegg om begrepet i dets beste forstand; Fables visuelle stil virker inkluderende, og det samme gjør, kanskje enda viktigere, brukergrensesnittet.

1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (98)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Snurreleif
16 år siden

Veldig godt skrevet, og meget interresant lesning.

Det er godt å vite at det fortsatt finnes folk som ser hvor mye mer spill egentlig er, enn bare lavpanna underholdning, og hvor befriende det er med folk som Peter, Tim Schafer og andre "fri-tenkere" innen spill.

 

Jeg skal være den første til å innrømme at Peter Molyneux for meg i en kun underholdnings-relatert sammenheng, skuffet med Fable II, men som videre forsøk på å utforske selve mediet og sette spilleren på prøve moralsk sett var spillet i A klassen, uten tvil.

Selv om folk spiller MYE, så betyr det ikke automatisk at de vet mye om spill-industrien og dets idèer og nytenkninger.

Så selv om du, kjære artikkel-forfatter ikke er nødvendigvis hva mange vil karakterisere som en "hardcore" gamer, så er du iallefall en fornuftig og tenkende spiller som klarer å se bortenfor underholdnings-verdien, og se de ulike og spennende aspektene ved spill.

 

Takk for god lesning på en ellers nyhets-fattig dag.

zell_InnleggNO
16 år siden

heh, vet ikke jeg ass. følte på ingen måte fabel 2.

 

kort oppsumert følte jeg at jeg spilte sims 2: Adventure island. Føles ut som spillet er begregnet til 10 åringer. Savnet litt utfordring.

 

Det blir sikkert høy wow faktor på fable 3 men til nå så er eneste forskjellen vi vet at ikke bare karen din vil forandre seg pga dine valg med også verden rundt deg. halv spennende, men det har svært lite å si, og om dette blir det største nyheten i fable 3 så trur jeg neppe at jeg blir trollbundet av det heller.

 

Tipper dragon age origins heller blir et bedre spill for meg. Mørkere story, en verden hvor man ikke får 20 stk rundt seg med hjerter over hode som sier de samme 2-3 kommentarene hver gang jeg drar en flex emote. Ser også fram til bedre karakter bygging(greit mulig han ikke kan bli tjukk/tynn eller homo, men regner med at skills systemet er noe dypere.) og sist men ikke minst utfordrene gameplay!

sp0ck
16 år siden

Dette var en godt skrevet kommentar, interessant lesning. Nå er det en stund siden jeg spillte gjennom Fable 2, men det var absolutt et av fjorårets høydepunkter. Samtidig var det en del ting ved spillet jeg føler kunne ha blitt gjort bedre. Nyansene i de moralske valgene er forsåvidt bra, hvertfall sammenliknet med andre spill som prøver å oppnå det samme. Alikevell fikk jeg inntrykk av at spillet manglet flere karakterer med skikkelig dybde som man kunne få et emosjonelt forhold til. Moralen blir vanskelig å forholde seg til når man føler at dine handlinger i stor grad kun påvirker digitale droner som man ikke bryr seg om. Prologen ga meg store forhåpninger til historien, men den klarte bare å innfri på noen få punkter i spillet, og i det store og det hele var den litt skuffende. Skal spillet være en fortelling hvor moralske valg brukes som et virkemiddel for å forme sin egen historie, eller er spillet en interaktiv maurkoloni hvor man kun er interessert i å leke gud og observere de stakkars dronenes reaksjoner?

Anonymbruker321
16 år siden

Det er helt utrolig at du får lov til å skrive for gamer.no. Alt du skriver, og denne saken spesielt er bare elitistisk, pretensiøst og liksom-intellektuelt svada fra ende til annen.

 

Likte deg bedre når du holdt deg til å skrive småerotisk Wheel of Time-fanfiction, Tonny.

thomasheger
16 år siden

Hoy.. vi kan være enige om å være uenige i mange ting. Og la det ligge ved det.

 

Angående kommentaren din ellers: Selv har jeg brukt atskillige timer på å spille Fable 2 fra ende til annen (pluss de nedlastbare pakkene), og min høyst subjektive mening er at du høres ut som auteuren Peter Molyneux i din forherligelse av spillet.

 

Sant, på papiret innehar Fable 2 potensialet til alle disse moralske verktøyene og elementene du lister opp, men i praksis er saken en helt annen. I mine øyne speiler Fable 2 inFamous i formen moralsk gameplay legges opp. Det finnes kun to måter å spille gjennom spillet på. Du har rikttignok flere måter å oppføre deg på i Fable 2, men spillet og spillets karakterer reagerer på deg som enten du er godheten selv eller ondskapen personifisert. Det er ingen mellomting, selv om du prøver å være nøytral, eller nøytral pluss noe god/ond. Personlig ble jeg dritlei av all "kjærligheten" og rosen jeg fikk fra mine medborgere da jeg gjorde den minste gode gjerning. Og prisen (les: innlevelsen) du må betale for å være bolighai er å høre kommentaren "Nice being rich, innit?" ørtogførti ganger. Det å være ond, og drepe gud-og-hvermansen har aldri vært kjedeligere enn i Fable 2. Du er ustoppelig, det er ingen utfordring, og det finnes ingen andre 'gode' karakterer/bosser verdt å bekjempe. Fable 2 er ett generisk rolleaktig spill blant mange andre. Dine moralske valg har i prinsippet ingen konsekvenser.

 

Grunnen til det - igjen, i min egen personlige, subjektive mening - er at Lionheads spill ikke makter å skape samme innlevelse som dine forhatte eksempler Grand Theft Auto IV og Fallout 3. Jeg tror simpelthen ikke på Fable sin verden i motsetning til disse, og alle karakterer føles som pappfigurer, interaksjonen med dem total uinteressant (ved siden av den spillmekaniske verdien de innehar). Da har Rockstar lyktes mer geografisk og Bethesda på det mer sosiale plan enn Molyneux sine lovnader. Jeg tror heller ikke han klarer å skape noen slags form for emosjonell innlevelse for meg i Fable 3. At jeg skulle kunne føle på kroppen den samme moralske tyngden som Stalin eller Ché kjente ved sine moralske, revolusjonære valg, høres ut som valgflesk av samme typen den Siv Jensen serverte oss kveld på kveld forrige uke.

 

Men godt skrevet, Tonny. Det er det.

Siste fra forsiden