Det knytter seg stor spenning til kommende StarCraft II, oppfølgeren til et av de desidert mest populære strategispillene gjennom tidene. Blizzard er kjent for å ta seg god tid med utviklingen, og selv om det håpes på lansering senere i år, er det ikke godt å vite om de rekker denne fristen.
I en samtale med Eurogamer forteller Blizzards visepresident for spilldesign, Rob Pardo, at StarCraft II har vært under utvikling siden 2003, og at spillet blant annet ble forsinket i et år på grunn av det massive nettspillet World of Warcraft:
– En av grunnene til at StarCraft II hadde noen forsinkelser tidlig i utviklingen er at ganske mange av designerne ble flyttet til World of Warcraft i et år for å få det ferdig. De hadde med seg masse flott erfaring om kartredigering og balanse, og sistnevnte brukte vi for å få balanse mellom klassene.
Pardo forteller også at Blizzard har hatt en spillbar utgave av StarCraft II siden slutten av 2005, og at det naturlig nok var flerspillerdelen man arbeidet med først. StarCraft II er også det første av Blizzards spill på en stund som ikke har gjennomgått noen store konseptendringer i løpet av utviklingen:
– Dette er kanskje det første av våre nyere spill som vi ikke har måtte starte på nytt med. Prosjektet har riktignok tatt lang tid, men hvis du ser på World of Warcraft, Warcraft III eller til og med det opprinnelige StarCraft, så var det et et punkt halvveis i utviklingen hvor vi foretok dramatiske endringer. Vi har ikke gjort dette med StarCraft II. Likevel har det sannelig tatt lang tid å få det ditt det er nå, og det er flere grunner til det.
Bortsett fra World of Warcraft avslører ikke Pardo noen av disse andre grunnene. Det er bare å håpe at første del av Starcraft II, Wings of Liberty, ender sin lange utviklingsperiode i år.