Forced foregår i en tilsynelatende ganske kjip fantasiverden, der man regelmessig må blidgjøre gudene ved å regelmessig hive unge menn ned i en hule full av monstre og utfordringer. Du spiller en mann som ble merket ved fødselen, og din skjebne har alltid vært å bli ofret på denne måten. Derfor har du også blitt trent opp som en gladiator, slik at du skal ha en sånn nogenlunde rettferdig sjanse til å overvinne hulens utfordringer. Ingen forventer at du skal klare strabasene, men det kan jo tenkes du overrasker?
Langt fra noen Diablo-klone
Dette danskutviklede spillet ser ved første øyekast ut som en Diablo-klone, men selv om det har noen likhetstrekk med Blizzards vanedannende actionrollespillserie, er det et spill med sin egen unike identitet. Det er for eksempel et spill med et klart samarbeidsfokus — du kan spille alene, men spillet blir brått mer spennende om du samarbeider med opp til tre andre spillere.
Handlingen foregår heller ikke i store og halvveis datagenererte grotter, men i små, hånddesignede arenaer. Hver arena har et eget sett med utfordringer som må overvinnes for å komme i mål. Slike utfordringer kan være alt fra å aktivere en viss mengde magiske pidestaller til å drepe så og så mange spesifikke fiender, og vanligvis byr arenaen på flere slike oppdrag på rekke og rad. Arenaene har også ulike innebygde farer som gladiatorene må forholde seg til, samt hjelpemidler de kan (og bør) gjøre nytte av. En tidlig arena har for eksempel et hull som spyr ut giftgass og som hele tiden må holdes i sjakk for at ikke brettet skal dekkes av en dødelig sky.
Ingen erfaringspoeng
Underveis kan du forbedre figuren din, men du får ikke erfaringspoeng ved å drepe fiender. I stedet er progresjonen bundet opp mot nivåene. For hver arena som overvinnes får du én krystall. Hver arena har også et valgfritt mål, som først åpenbares når du har fullført den én gang. Om du klarer å oppnå dette målet får du en ekstra krystall. En siste krystall deles ut om du fullfører arenaen innen en viss tidsfrist. Disse krystallene låser opp nye egenskaper for figuren din, og mellom kampene kan du velge hvilke av dem du vil utstyre deg med.
Dagens utgave av Forced har fire forskjellige klasser, som hver får sitt eget våpen og spesialegenskaper. Fiendene slipper verken våpen, skatter eller andre greier når de dør — her er det kun klassen og spesialegenskapene du har valgt som avgjør hvordan figuren din fungerer i kamp. Spillet oppfordrer til eksperimentering med ulike klasser og egenskaper, og du kan når som helst velge en annen klasse eller andre egenskaper.
Fiendene slipper verken våpen, skatter eller andre greier når de dør — her er det kun klassen og spesialegenskapene du har valgt som avgjør hvordan figuren din fungerer i kamp.
Et sentralt element i kampsituasjonene er markering. Ved å denge løs på fiendene dine markerer du dem, og jo flere ganger du eller medspillerne dine har slått dem, jo flere merker har de fått. Så kan du sende i vei et superangrep som gjør ekstra skade, og hvor sårbar en fiende er for dette angrepet avhenger nettopp av hvor mange ganger han har blitt merket. Ulike typer superangrep låses opp av krystaller, og hver av spillets våpenklasser gir deg også tilgang på ulike angrep. Du kan fint drepe standardfiender uten å benytte deg av superangrep, men med en gang du møter tøffere motstand blir de en helt essensiell del av strategien.
Åndenes makt
En annen unik greie med Forced er at gruppen din — enten den kun består av deg eller du spiller med andre — har en slags åndehjelper med på laget. Dette er i praksis en svevende kule som kan bevege seg gjennom hindringer du ikke kan forsere. Du kan kontrollere den på to forskjellige måter, nemlig ved å få den til å konstant følge etter deg eller ved å plassere den et sted og så tilkalle den fra et annet sted. Ved å sende åndekulen din over ulike pillarer kan du aktivere tidsbegrensede spesialeffekter. En kan for eksempel gjøre deg rask, en annen kan helbrede deg om du er innenfor en viss radius av kulen, mens en tredje gjør kulen eksplosiv slik at du kan bruke den til å ødelegge ting på arenaen eller ta ut fiender. Men pass på, eksplosjonene skader deg og lagkameratene dine like mye som de skader fiendene.
Det blir raskt klart at nøkkelen til suksess i Forced i stor grad ligger i å bruke åndekulen riktig. Du er ofte helt avhengig av egenskapene dens for å i det hele tatt kunne fullføre oppgavene du settes til, og i tillegg kan den brukes både offensivt og defensivt. I flerspiller er det dessuten ekstremt viktig å koordinere bruken av kulen, nettopp fordi bruksområdene dens er så brede. En annen spiller trenger den kanskje til å helbrede seg med, mens du egentlig hadde tenkt å bruke den til å fullføre et delmål på brettet. Hvis dere ikke blir enige raskt kan dere lett ende opp med å sabotere for hverandre.
Lokal flerspiller
Ettersom kommunikasjon er så viktig er jeg glad for å kunne bekrefte at Forced gjør noe vi ser litt for sjeldent i Windows-baserte spill: Det støtter nemlig lokal flerspiller for opp til fire spillere. Da kan en spiller bruke mus og tastatur, mens resten bruker håndkontrollere. Jeg er av den oppfatning at lokal flerspiller der man sitter sammen nesten alltid er mer moro enn flerspiller over nettet eller LAN — i alle fall hvis de du spiller med sitter i andre rom — så det er godt å se Forced støtte denne muligheten. Om du ikke har anledning til å skrape sammen en gjeng medspillere på datarommet ditt kan du selvsagt benytte deg av nettbasert flerspiller i stedet.
I enspillermodus synes jeg den tidlige versjonen av Forced ble veldig frustrerende til tider. Et stadig irritasjonsmoment handler om fiender som holder deg igjen. Hvis du har en gjeng monstre på nakken kan du ikke bare løpe unna, de river og sliter i deg slik at hastigheten din reduseres og du åpnes opp for enda flere angrep. Flere fiender slår deg dessuten ned slik at du faller og mister verdifull tid, samt muligheten til å bruke superangrepene dine på en stund. Jeg skjønner litt av tankegangen bak dette, men resultatet er alt for ofte at når ting først begynner å gå galt blir det stadig vanskeligere å få skuta på rett kjøl igjen. Dermed havner man i en ond sirkel der ett tilbakeskritt bare leder til et annet og det ender med døden.
I flerspiller er ikke disse problemene like plagsomme. Spillet slenger inn flere monstre når du spiller med andre, men det hjelper likevel veldig at de ikke bare løper etter deg. Men den onde sirkelen er fortsatt til stede; når ting begynner å gå galt baller det gjerne på seg, og hvis en spiller i tillegg gjør en tabbe med åndehjelperkula kan det ødelegge mye. I flerspiller kan man heldigvis vekkes til live igjen etter en viss tidsfrist, så om medspillerne holder seg på beina får man en sjanse til.
Det fine med disse tingene er at jeg tviler på at danskene bak Forced trenger å gjøre store endringer for å fikse dem. Om de gjør fiendene litt mindre klåfingret og kanskje reduserer straffen for å bli slått i bakken litt, tror jeg mye er gjort. Små justeringer på de individuelle nivåene kan nok også komme godt med, spesielt i enspillermodus. Jeg skjønner at spillet primært er ment for samarbeid, men så lenge enspillermodusen eksisterer bør nok utfordringene skaleres ned litt.
Konklusjon
Forced er et spennende spill som tilfører actionrollespillsjangeren sin egen lille vri. Fokuset er på en kombinasjon av samarbeid, gåter og god, gammeldags hugg-og-slå-mekanikk, med direkte kontroll i stedet for pek-og-klikk-systemet vi kjenner fra spill som Diablo. Det direkte kontrollsystemet gjør det blant annet mulig å danse akrobatisk unna angrep, men hvis du først havner i fiendens klør kan det være litt i overkant vanskelig å komme unna til tider.
Selv om spillet støtter enspiller er det i øyeblikket litt frustrerende å spille alene. Forhåpentligvis er dette noe som endrer seg innen spillets fullverdige lansering, men det er uanset klart at Forced vil bli et spill som best nytes i selskap med andre. Opp til fire spillere kan spille sammen, og til min store glede støttes lokal flerspiller med håndkontrollere — i tillegg til de tradisjonelle LAN- og nettbaserte modusene.
Forced er til salgs på Steams Early Access-tjeneste og direkte fra utviklerne. Lanseringen av den ferdige versjonen er satt til 24. oktober, og spillet kommer til Windows, OS X og Linux. Vi har testet Windows-versjonen.
Les også: Anmeldelse av Diablo III på Xbox 360
Les også: Sniktitt på Wasteland 2