Etter en voldsom avslutning på det som hadde vært en svært nervepirrende folkefinansieringskampanje på Kickstarter klarte gudespillet Maia å samle sammen langt over det originale målet på 900 000 kroner, og utvikler Simon Roth kunne dermed få med seg litt hjelp for å ferdigstille spillet.
Som vanlig med både folkefinansierte og tradisjonelt finansierte spill har Maia blitt utsatt i forhold til det som var den originale planen, men nå begynner lanseringen å nærme seg. Simon Roth har nemlig annonsert at en uferdig versjon av spillet skal lanseres på «early access»-tjenesten til Steam den 3. desember i år. Den endelige versjonen av spillet håper han å få ferdig tidlig neste år.
Dungeon Keeper i rommet?
Maia beskrives som Dungeon Keeper kombinert med Dwarf Fortress, og gir deg ansvaret for en koloni på en fremmed klode. Spillet er inspirert av syttitalls science fiction og nittitallets gudespill, og vi loves massevis av frihet og spennende systemer å leke med, samt en god porsjon mørk humor.
Du må grave ut og designe koloniens ulike rom og sørge for de ulike kolonistenes ve og vel, i omgivelser som tilsynelatende gjør alt for å ta livet av dem. Alt du gjør får dessuten konsekvenser i spillets simulerte verden, og ikke alle er like åpenbare.
Mer informasjon om Maia kan du finne på det offisielle nettstedet, der spillet også kan forhåndsbestilles.
Les også: Prison Architect møter Dwarf Fortress i verdensrommet
Les også: Anmeldelse av gudespillet From Dust