Hvis du først begynte å spille dataspill de siste ti årene er det kanskje vanskelig å tro at Sega en gang var en av «de store» konsollmakerne.
På 80- og 90-tallet var SEGA en gigant i arkadehallene, og med lanseringen av Mega Drive fikk de også et viktig løft i hjemmemarkedet. På et tidspunkt var de like mektige som Nintendo. SEGAs siste konsoll, Dreamcast, var teknologisk imponerende, og gjorde det svært godt i USA – helt til PlayStation 2 kom på markedet.
Fra Alex Kidd til Dreamcast
Så kom feiltrinnene, og kombinert med Sonys og Microsofts inntog i konsollmarkedet gav SEGA til slutt opp å lage egne konsoller. De ble i stedet et rent programvareselskap. SEGA gikk altså fra å være en av de største utgiverne og konsollfabrikanten til å bli marginalisert sammenlignet med mange andre. En skygge av det de en gang var.
I Retro Crew 51 forsøker Are Ness Fløgstad, Ketil Espenæs og Jostein Hakestad å skissere opp hendelsene som ledet til slutten på SEGAs konsolleventyr. De forteller hvordan mye nyskaping og farge forsvant sammen med den japanske giganten. SEGA gravde en dyp grav de aldri kom ut av, til tross for at Dreamcast var et et kvalitetsprodukt, mener vertene.
Hvordan havnet de i dette uføret? Har SEGA klart å levere tilfredstillene spill i sin nye rolle som utgiver?
Gått glipp av tidligere episoder?
Retro Crew et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 51 episoder til nå, og her er de tre forrige:
Episode 50: Konsollene som ingen ville ha
Episode 49: Husker du Psygnosis?
Episode 48: – Alle bør lære av kontrollene i Super Mario World
Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.