Vi har allerede fått høre at The Witcher 3: Wild Hunt tar et byks vekk fra seriens vanlige fortellingsstruktur. Der The Witcher og The Witcher 2: Assassins of Kings loset spilleren gjennom historien i en kapittelstruktur, satser den kommende oppfølgeren på å la en oppleve historien i den rekkefølgen man selv ønsker i den åpne verdenen.
I et intervju med PC Gamer utbroderer forfatter Jakub Szamalek hvordan dette vil fungere i praksis.
– Om du blir lei eller kjeder deg kan du alltids gå til et nytt sted. Det som er spennende med The Witcher 3s historie er at den ikke følger den vanlige forgreningen i den lineære strukturen. I stedet er det en samling av elementer som du må finne, kombinere og pusle sammen et helhetsbilde i ditt eget hode, forteller Szamalek.
– Åpner for nye muligheter
Gidder en å nøste opp alle tråder i ett område er et altså ikke noe i veien for å traske videre til et annet sted. Når du da kommer tilbake vil du muligens inneha kunnskap og detaljer som du ikke ville ha hatt ellers.
– Den rekkefølgen du gjør ting i påvirker hvordan du oppfatter begivenhetene. Om du spiller gjennom spillet for andre gang kan du prøve å ta andre valg, samt å gjøre ting i en annen rekkefølge for å få et litt annet syn på ting. For meg, som forfatter, åpner dette opp en ny mulighet til å fortelle mer komplekse historier, skryter Szamalek.
The Witcher 3: Wild Hunt er CD Projekt REDs tredje og angivelig siste spill om monsterjegeren Geralt av Rivia. Forgjengeren, The Witcher 2: Assassins of Kings, karret seg til en god anmeldelse her på Gamer.no, og ble hyllet som en av 2011s beste spillhistorier i vår årlige sluttkåring. Det nye spillet kommer til Windows, Xbox One og PlayStation 4 i 2014.
Les også: Sniktitt på The Witcher 3: Wild Hunt Les også: Vårt intervju med The Witcher 3-utvikleren