Slik fungerer The Witcher 3s ikke-lineære historie

Spilleren skal pusle sammen historiebitene på egen hånd.

Vi har allerede fått høre at The Witcher 3: Wild Hunt tar et byks vekk fra seriens vanlige fortellingsstruktur. Der The Witcher og The Witcher 2: Assassins of Kings loset spilleren gjennom historien i en kapittelstruktur, satser den kommende oppfølgeren på å la en oppleve historien i den rekkefølgen man selv ønsker i den åpne verdenen.

I et intervju med PC Gamer utbroderer forfatter Jakub Szamalek hvordan dette vil fungere i praksis.

– Om du blir lei eller kjeder deg kan du alltids gå til et nytt sted. Det som er spennende med The Witcher 3s historie er at den ikke følger den vanlige forgreningen i den lineære strukturen. I stedet er det en samling av elementer som du må finne, kombinere og pusle sammen et helhetsbilde i ditt eget hode, forteller Szamalek.

– Åpner for nye muligheter

Gidder en å nøste opp alle tråder i ett område er et altså ikke noe i veien for å traske videre til et annet sted. Når du da kommer tilbake vil du muligens inneha kunnskap og detaljer som du ikke ville ha hatt ellers.

Ingen tvil om at det blir pent, i hvert fall.

– Den rekkefølgen du gjør ting i påvirker hvordan du oppfatter begivenhetene. Om du spiller gjennom spillet for andre gang kan du prøve å ta andre valg, samt å gjøre ting i en annen rekkefølge for å få et litt annet syn på ting. For meg, som forfatter, åpner dette opp en ny mulighet til å fortelle mer komplekse historier, skryter Szamalek.

The Witcher 3: Wild Hunt er CD Projekt REDs tredje og angivelig siste spill om monsterjegeren Geralt av Rivia. Forgjengeren, The Witcher 2: Assassins of Kings, karret seg til en god anmeldelse her på Gamer.no, og ble hyllet som en av 2011s beste spillhistorier i vår årlige sluttkåring. Det nye spillet kommer til Windows, Xbox One og PlayStation 4 i 2014.

Les også: Sniktitt på The Witcher 3: Wild Hunt Les også: Vårt intervju med The Witcher 3-utvikleren

Ledige stillinger
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (10)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Kenichi-san
12 år siden

Blir som Dark Souls da, nice. :)

N o r e n g
12 år siden

Blir som Dark Souls da, nice. :)

 

Virker mer som det blir en hybrid av Witcher 2, Dragon Age: Origins, og Skyrim.

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
12 år siden

Likte aldri strukturen til TW: 2, så dette kommer godt med! :)

Okapi
12 år siden

Spørs jo helt hvordan de ordner det. Dark Souls er interessant fordi du faktisk må lete etter historien, og småting som hvor du finner et sverd, eller hvordan en statue er ødelagt, forteller mer enn du får ut av samtale med NPCer. Det er også interessant hvordan spillet benytter seg av usikkerhet og løgn. Du vet aldri om det andre karakterer sier er sant, og i stor grad vet du det ikke når spillet er over heller.

 

I Skyrim er det motsatt. Folk skravler og skravler og skravler, det aller meste er verdiløs informasjon, og de snakker stort sett utelukkende sant, med mindre løgnen er en del av en viktig questline. Alt nøstes opp etterhvert, ingen særlig tolkning behøves. Dragon Age er bedre enn Skyrim her, dialogen føles viktigere, men det er fortsatt ganske rett frem, og lite usikkerhet og tolkning. Både i Skyrim og Dragon Age blir må man velge side, men det er stort sett med alle fakta på bordet.

CommanderKeen
12 år siden

Spørs jo helt hvordan de ordner det. Dark Souls er interessant fordi du faktisk må lete etter historien, og småting som hvor du finner et sverd, eller hvordan en statue er ødelagt, forteller mer enn du får ut av samtale med NPCer. Det er også interessant hvordan spillet benytter seg av usikkerhet og løgn. Du vet aldri om det andre karakterer sier er sant, og i stor grad vet du det ikke når spillet er over heller.

 

I Skyrim er det motsatt. Folk skravler og skravler og skravler, det aller meste er verdiløs informasjon, og de snakker stort sett utelukkende sant, med mindre løgnen er en del av en viktig questline. Alt nøstes opp etterhvert, ingen særlig tolkning behøves. Dragon Age er bedre enn Skyrim her, dialogen føles viktigere, men det er fortsatt ganske rett frem, og lite usikkerhet og tolkning. Både i Skyrim og Dragon Age blir må man velge side, men det er stort sett med alle fakta på bordet.

 

Vil faktisk si meg uenig. Borgerkrigen i Skyrim er vel strengt tatt en av de mer nyanserte historiene i spill på veldig, veldig lang tid. Bethesda har klart å gjøre valget veldig tøft, og til dags dato sliter jeg med å finne det "rette" valget for meg.

Siste fra forsiden