Franske Amplitude Studios har mange jern i ilden for tiden, og alle ser ut til å ha ordet «endless» i navnet. Først og fremst fortsetter studioetå videreutvikle det kritikerroste romstrategispillet Endless Space, som nylig fikk en omfattende ekspansjonspakke. I forrige uke annonserte de også Endless Legend, et turbasert imperiebyggespill i stil med Civilization, og i tillegg jobber de med en spennende sjangerblanding ved navn Dungeon of the Endless.
Brutal sjangerblanding
Dungeon of the Endless, som ble vist på Gamescom i forrige uke, er et actionrollespill med elementer fra tårnforsvarspill. Handlingen følger de overlevende etter at et fengselsskip har krasjlandet på en planet tilsynelatende bebodd av monstre, og spillerne får velge mellom hele 30 figurer. Opp til fire spillere kan samarbeide om å overleve utfordringene på den farlige planeten.
Spillet skal være inspirert av klassiske «roguelike»-rollespill. Det betyr blant annet en brutal vanskelighetsgrad der døden aldri er langt unna og dataskapte miljøer som sikrer at du får en ny opplevelse når du må starte på nytt etter å ha blitt drept. Samtidig skal det ha en sterk historiekomponent, noe som ikke er så vanlig i «roguelike»-inspirerte spill.
Grafikkstilen er åpenbart inspirert av piksellerte klassikere fra nittitallet, noe de to trailerne utviklerne har lansert til nå demonstrerer. Spillet skal etter planen lanseres i en tidlig utgave på Steams Early Access-tjeneste senere i år, og Amplitude – som er godt vant til å lytte til spillerne etter et år med spillerguidet videreutvikling av Endless Space – håper at responsen fra spillmiljøet vil hjelpe dem under den siste delen av spillets utvikling.
Du kan se en kombinert utgave av de to trailerne fra Dungeon of the Endless under artikkelen.
Les også: Anmeldelse av Endless Space
Les også: Anmeldelse av det «roguelike»-inspirerte plattformspillet Rogue Legacy