KÖLN (Gamer.no): – Ingen kunstneriske medier, uansett tidsperiode, har blitt skapt uten å hente inspirasjon og referanser fra tidligere medier, uttalte spillskaper David Cage i et foredrag under GDC Europe i mandag.
Franskmannen står bak spill som Fahrenheit og Heavy Rain. Begge spillene har på ulike måter forsøkt å flytte grensene for hva dataspill kan formidle. I Fahrenheit påvirket spillerens valg historiens gang, mens Heavy Rain tok i bruk banebrytende bevegelsessporing for å skildre de involverte figurene. Det neste prosjektet fra Cage er det paranormale eventyret Beyond: Two Souls.
Fra maleri til foto, film og spill
Foredraget handlet om hvordan utvikleren Quantic Dream går fram i deres forsøk på å forene interaktivitet og kinematografi.
– Fotografiet tok lærdom fra maleriet, filmen tok lærdom fra teater og fotografi, og dataspillene henter både inspirasjon og referanser fra filmens verden, fortsetter Cage.
I filmens verden refererer kinematografi til hvordan en filmscene lyssettes og filmes for å skape et bestemt resultat. Cage forsøker stadig å overbevise både utviklere og publikum at elementer som bildeutsnitt, perspektiv, kameravinkler, og -føringer skaper en mer følelsesmessig tilknytning til en interaktiv opplevelse.
– Det er ikke slik at kinematografi kun brukes til filmsekvenser, og at filmsekvenser er kjedelige. Interaktivitet er nøkkelelementet, men prinsipper fra filmens verden kan bidra til å skape mer meningsfylte opplevelser, forteller bransjeveteranen.
Ønsker mer utpreget bruk av filmatiske teknikker
Til tross for spillenes utbredelse i dag har vi enda et stykke å gå, påpeker Cage:
– Vi er fortsatt en nisje. Vi er en veldig stor nisje, men vi har enda ikke fullstendig bred appell. Opplevelser som skaper mening og gir brukeren en følelsesmessig opplevelse vil være spillenes fremtid, og det kan også bidra til å gjøre dataspill mer appellerende for et bredere publikum, mener han.
– Dette er noe som vil komme med mer utpreget bruk av filmatiske teknikker. Et tilstedeværende kamera, de riktige skuespillerne og en regissør med en overgripende visjon er teknikker dataspill kan, og bør, ta i bruk.
Beyond: Two Souls slippes for PlayStation 3 i oktober. Spillet benytter seg av en videreutviklet variant av bevegelsessporingen som ble brukt i Heavy Rain. I følge Cage lar denne teknologien skuespillerne få mulighet til å spille mer fritt enn de ville gjort på et vanlig filmsett. Personene gjenskapes så naturtro som mulig og teknologien skal gjenskape følelser, smerte, fortvilelse og glede hos mennesker.
Selve historien i Beyond fokuserer på å utforske spørsmål rundt hva som skjer når vi dør. Handlingen tar for seg livet til Jodie, som hjemsøkes av en mystisk ånd kalt Aiden. Spilleren følger hennes liv fra barn til voksen mens hun forsøker å finne ut av hvor Aiden kom fra med hjelp fra vitenskapsmannen Nathan. Med på prosjektet er Hollywood-skuespillerne Ellen Page og Willem Dafoe, som spiller henholdsvis Jodie og Nathan.
Les også: Sniktitt på Beyond: Two Souls
Les også: – Total frihet i spill er kjedelig