«Notch» skroter sandkassespillet 0x10c for godt

Minecraft-skaperen vil nå fokusere på mindre spill.

Etter å ha hatt prosjektet liggende urørt på hylla i flere måneder, har Minecraft-skaper Markus «Notch» Persson nå gjort det klart at spillet 0x10c er lagt helt dødt. Nå ønsker han å fokusere på spill i litt mindre skala i tiden fremover. Spillutvikleren fortalte selv nyheten om prosjektavlivingen under en direktesendt spilløkt med Team Fortress 2 forrige uke (via USGamer.net).

Prosjektet ble lagt på hylla allerede i april, etter at Persson skal ha stanget mot en kreativitetssperre i en stund. Før dette hadde spillskaperen vært sparsommelig med å vise frem spillet, med en kort trailer og flerspillertesting i oktober.

0x10c skulle bli et sandkassespill satt i rommet, med fokus på både enspiller og flerspiller. Av detaljer vet vi at «Notch» planla å stappe in romkamper, sømløse overganger fra planet til planet, gruvegraving og ressursbytting i førstepersonspillet.

0x10c-test.

Fans tar opp stafettpinnen

Minecraft-selskapet Mojang har for tiden ikke mange andre kjente jern i ilden. Samlekortspillet Scrolls er tilgjengelig for salg i form av en åpen beta, men ellers holder svenskene kortene tett til brystet.

En gruppe fans på Reddit har etter kanselleringen gått sammen om å lage sin egen utgave a konseptet. De har ifølge Geek.com ingen planer om å bruke noe av koden eller arbeidet fra prosjektet, men ønsker å bygge det hele opp fra bunnen av. De kommer heller ikke til å bruke 0x10c-navnet, ettersom Mojang eier varemerket. I stedet kaller de fanarbeidet for Project Trillek.

Les også: «Notch» har sluppet et spill inspirert av taket sitt Les også: Mannen bak Minecraft finansierer Age of Wonders III

Ledige stillinger
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (8)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Dore123m
12 år siden

Det jeg tror er at Notch var heldig med Minecraft, mannen kommer trolig ikke til å skape noe som er i slik høyde igjen.

Samma fuh
12 år siden

Det jeg tror er at Notch var heldig med Minecraft, mannen kommer trolig ikke til å skape noe som er i slik høyde igjen.

 

skal mye til trur aldri det kommer en sånn indie realise igjen noen gang

HeatedCoffee
12 år siden

Nå finnes allerede Corneroids, Starmade m.m som alle er Minecraft-kloner "in space". Hyggelig at Reddit vil gjenopplive et spill de vet nesten ingenting om, men der finnes andre mer realisitiske spill å bruke tid og ferdigheter på.

Gavekort
12 år siden

Det var nok litt for ambisiøst.

blackbrrd
12 år siden

Det jeg tror er at Notch var heldig med Minecraft, mannen kommer trolig ikke til å skape noe som er i slik høyde igjen.

 

Jeg vil ikke kalle han heldig, men ja, det er usannsynlig at han klarer å lage en tilsvarende suksess en gang til.

 

Andre eksempler er f.eks han som lagde samlekortspillet Magic the Gathering. Han har heller aldri lagd noe i nærheten så populært.

Siste fra forsiden