LONDON (Gamer.no): For tre år siden tok Maxime Béland og Ubisoft Splinter Cell-serien i en helt ny retning, med spillet Splinter Cell: Conviction. En del av hovedperson Sam Fishers gamle snikeferdigheter måtte vike for nye, noe som gjorde at det som en gang var et reint snikespill ble et overdimensjonert actionspill med en kanskje litt for skyteglad Fisher ved rattet.
Fans og spilljournalister gav klar beskjed om hva de syntes, og Ubisoft ble møtt med både positive og negative tilbakemeldinger. Med disse friskt i minne har Ubisoft nå forsøkt å utvikle et spill som kan fungere for alle typer spillere.
Fourth Echelon mot terrorister
Blacklists historie starter omkring 6 måneder etter Conviction. En kort video med bilder fra faktiske konflikter, okkupasjoner og terroristangrep viser en grufull virkelighet for mange, og etterlater en med en underliggende uro og avsky for det som skjer. Videoen er laget av en terroristgruppe som kaller seg selv for Ingeniørene – og deres krav er at USA må trekke tilbake de militære styrkene sine fra flere land, ellers vil de rette en rekke terrorangrep mot amerikanske mål. Disse målene er oppført på The Blacklist.
Amerikas president, Patricia Caldwel, svarer på truslene med å opprette en ny organisasjon kalt Fourth Echelon. En liten, mobil, selvfinansierende organisasjon som vil ha mulighet til å jage menneskene bak The Blacklist. Og hvem andre enn Sam Fisher er vel kvalifisert til å lede en slik gruppe?
Charlie Cole blir teamets datageni og vil ta seg av det tekniske. Fisher får også ufrivillig med seg Anna «Grim» Grímsdóttir og hun har i tillegg ansatt en ny agent, Isaac Briggs. Briggs vil bli Fishers flerspillerpartner og han vil ha tilgang til det samme utstyret som sjefen sin.
Det hele fungerer som en god instruksjon til historien, og etterlater spilleren med en forståelse for hva som har skjedd og hva ditt oppdrag som Sam Fisher nå vil være.
Anderson Airforce Base, Guam
Den amerikanske flybasen på Guam er Ingeniørenes første mål, og noen tilfeldigheter fører til at Fisher befinner seg der og får oppleve etterdønningene av katastrofen. Dette blir også spillerens første mulighet til å få kjenne på kontrollene og komme seg tilbake i Splinter Cell-modus.
Det er mørk og kaotisk rundt oss og jeg kjenner hvordan pulsen gradvis stiger etter hvert som jeg kommer meg unna ulykkesstedet. Ubevæpnet og småskadet må vi komme oss forbi alle fiendene som befinner seg inne på et ganske trangt område i basen, og videre over til noen kontrollpanel. Dette var for meg de mest irriterende minuttene av spillet, ettersom det dessverre frøs flere ganger, noe som betydde at jeg måtte laste på nytt og se den samme filmsnutten flere ganger.
Spennende var det uansett å få kjenne på den gamle Splinter Cell-følelsen igjen. Først forsøkte jeg meg på en høy vanskelighetsgrad, bare for å se forskjellen på den og «lett», og merket kjapt hvor få kuler som skulle til før Sam måtte bøte med livet. Derfor var det utelukket å storme fiendene for så å bruke nevene på dem. Ganske årvåkne og smarte virket disse terroristene også. Jeg ble sett et par ganger, og det var vanskelig å rydde opp i kaoset på et så lite område.
Et av de bedre elementene fra Conviction var Fishers evne til å gå i dekning, og dette har Ubisoft viderutviklet og gjort enda bedre i Blacklist. Om du sitter skjult kan du med A-knappen sikte mot et annet hjørne og sende ham spurtende over asfalten. Om du skynder deg å presse B-knappen sklir han inn mot veggen så elegant som bare det. I trange områder slik som dette, og under oppdrag i dagslys er dette en viktig funksjon det er vanskelig å klare seg uten.
For de som liker å snike kan jeg gladelig meddele at svart-hvitt-filteret som preget Convictions snikedel er borte. Om du ønsker å komme deg usett gjennom alle oppdragene i Blacklist trenger du ikke spille et svart-hvitt-spill. Den grønne lampen på Sams rygg er tilbake, og viser hvor synlig du er i de skyggebefengte områdene
Ubisofts visjon
Det nylig opprettede Forth Echelon har hovedkvarteret sitt i flyet Paladin. Dette flyet fungerer på en måte som spillets eneste meny. Her må du snakke med folk eller røre ved ting for å bli gitt alternativer.
– Vårt mål er å skape var det største Splinter Cell noen sinne. Den store idéen vi hadde for Blacklist var egentlig å gjøre skillene mellom de ulike modifikasjonene mer utydelige. Vi ønsket ikke en hovedmeny med enspiller og flerspiller, forklarer Maxime Béland som er kreativitetsansvarlig på Splinter Cell: Blacklist.
– Når du spiller solo får du en kvikk intro, og plutselig er du lederen for denne gruppen og prater med dem i flyet. De gir deg sideoppdrag, og flyets senter er det vi kaller SMI – Strategic Mission Interface. Idéen bak dette er at det viser Sam statusen til The Blacklist. Samtidig viser systemet de ulike oppdragene, og de vennene deres når de er pålogget.
Spøkelse, panter eller fullt frontalangrep?
Det Ubisoft først og fremst ønsket med Blacklist var å få Sam Fisher tilbake til felten igjen, i ops-dressen sin og med de grønne brillene, men samtidig i en form som fansen ikke hadde sett tidligere. Sam, som nå er yngre enn før, har fått en ny stemme i Eric Johnson, som ble valgt på bekostning Michael Ironside. Han er også lederen for en organisasjon nå, ikke den smågretne ensomme ulven fansen kjenner ham som.
I begynnelsen av spillserien var Sam Fisher den hemmelige agenten som måtte infiltrere målene sine uten å bli sett. I Conviction ble alle regler kastet ut av vinduet, og en mer skyteglad og actionorientert Sam måtte handle på en helt annen måte for å få det som han ville. I Blacklist har Ubisoft valgt å ta steget tilbake og vekket til live noen av Fishers snikeferdigheter igjen.
Hvordan du har lyst til å spille er noe du burde tenke over før du starter oppdraget ditt. Før du begynner må du velge hvilke våpen og dingser du vil ha med, hvordan Sams dress skal være og så videre. Om det er et ørkeoppdrag kan det for eksempel være en idé å slenge på litt kamuflasje. Alt dette kan du gjøre kjøpe gjennom SMI-en.
SMI-en gir også en oversikt over hvor mye penger du har tjent i løpet av oppdragene dine. Summene blir lagt sammen og alt er ditt til å bruke på det du ønsker. Utstyr du kjøper til Sam er tilgjengelig i enspiller- og flerspillerkampanjen. Dressen hans, dingsene, brillene og våpnene har alle mange oppgraderingsmuligheter. Også flyet kan oppgraderes, og dette hjelper for eksempel til med å høyne kvaliteten på radaren og gjøre helseregenerasjonen enda kjappere.