Nettrollespillsjangerens ubestridte mester, World of Warcraft er inne i sitt niende år på markedet. Fremdeles holder den aldrende bautaen god stand mot konkurrentene. Mark Kern jobbet som utviklingsleder på storspillet, men virker nå i et blogginnlegg på MMORPG.com å angre litt på hvordan han og Blizzard fokuserte på å tekkes et bredt publikum.
– Spillerne flokket inn, flere millioner. Men til hvilken pris? Noen ganger ser jeg på WoW og tenker «Hva har vi gjort?». Jeg tror jeg vet det, jeg tror vi har drept en sjanger, skriver han på nettsiden.
Blogginnlegget handler i stor grad om hvordan Kern mener at Blizzards fokus på å gjøre spillet tilgjengelig for alle, har ført til at man ikke får en følelse av å ha oppnådd noe. Vi mister gleden av å spille, pløyer gjennom halvbakte oppdrag, og jager etter et mål som aldri kommer, mener han.
– Siden disse oppdragene er så enkle og korte får ikke utvikleren noen incentiv til å bruke tid og ressurser på å bygge mer innfløkte og sterke hendelser for spillerne.
Ikke herm!
Han tror at det er et bommskudd å prøve å jage etter World of Warcraft, for det fører bare til trivielle spill som preges av utspilte konvensjoner og rutiner.
– Det er ikke rart vi har en stor mengde med blaserte MMO-spillere, forteller han.
For tiden jobber Kerny for Red 5, et utviklingsstudio han grunnla i 2005 etter å ha sluttet hos Blizzard. Red 5 er på oppløpssiden med den MMO-skyteren Firefall som begynner en åpen beta-periode 9. juli. Kern tror at Firefall-teamet har lykkes med å løse problemet med tilgjengelighet kontra dybde.
– Firefall er ikke en trivialisert destillering av et nettrollespill. Vi fant ut at dybde og vanskelighetsgrad har gjort spillet mer moro, ukke mindre. Kanskje, bare kanskje, har vi lagt for mye vekt på å lage spill lette, og nå er det på tide å komme tilbake til å lage spill som er både gøy og utfordrende.
Les også: Ble World of Warcraft-kontoen tømt for gull forrige uke? Les også: Vi har fått en sniktitt på Firefall