I en spørrerunde på Ubisofts egen blogg forteller sjefsgeneralen Yves Guillemot om hvordan selskapet ønsker å behandle sine spillserier.
– Vi har en strategi på plass for hver merkevare. Vårt mål er å jobbe med hver serie helt til vi skjønner at den trenger en pause. Så begynner vi å jobbe med serien igjen etter en stund, med et team som kan få den til å skinne på ny, forteller franskmannen i blogginnlegget.
Ubisoft har de siste ti årene brukt denne strategien på flere spillserier. Tydeligst er kanskje arbeidet med Assassin’s Creed-serien, som de siste fire årene har fått et nytt innslag hver høst.
– Når vi kommer til et punkt der vi ikke tror at vi kan gjøre det betydelig bedre, eller gi fansen noe som de ikke har sett tidligere, ønsker vi heller å vente til vi kan få et skikkelig gjennombrudd – en ny retning som lar oss puste nytt liv inn i serien, utbroderer han videre.
Man kan argumentere for at et eksempel på denne strategien er Rayman Origins. Plattformhelten vendte tilbake høsten 2011, etter å ha vært ute av sjangeren i åtte år, mens han i mellomtiden figurerte i noen minispillsamlinger.
Lager nettspill i fremtiden
I blogginnlegget forteller Guillemot også om Ubisofts planer videre.
– Vi ønsker å komme inn i rollespillmarkedet, da særlig større nettrollespill. Vi vet at vårt team hos Massive kan lage noe annerledes og spennende: noe som kan hjelpe oss med å feste en posisjon i sjangeren, bedyrer Ubisoft-sjefen.
Massive lager for tiden Tom Clancy’s The Division, som etter planen skal komme neste år. Til høsten slipper Ubisoft rollespillet South Park: The Stick of Truth. Det Obsidian-utviklede spillet er basert på den popkulturserien, og bygger den særegne satiriske og sjokkerende humoren serien er kjent for.
Les også: Ubisoft baner vei med bilspillet The Crew Les også: Dette skjedde på Ubisofts E3-presentasjon