Tradisjonen tro var det Microsoft som satte i gang pressekonferansene før årets E3-messe. Etter avsløringen av Xbox One i mai hadde Microsoft ett mål for sin konferanse. Med velkjent flir og bollesveis på plass inntok Don Mattrick scenen for å åpne kalaset og sette kritikerne på plass: kveldens opplegg skulle utelukkende handle om spillene som kommer til Microsofts konsoller.
Konferansen åpnet med et eksklusivt klipp fra Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Vi ser en gammel og gråsprengt Snake som rir gjennom et ørkenlandskap for å redde kidnappede venn Kazuhira Miller. I en video som skulle vise seg å være indikativ for resten av kvelden lovte det nye skuddet på Metal Gear-stammen sømløs «gameplay» i en åpen verden.
Xbox 360 står fortsatt i fokus
Til tross for at Microsoft lanserer Xbox One i november ønsket de å gjøre det klart at det fortsatt utvikles nye titler til Xbox 360. Den åtte år gamle konsollen vil blant annet få et nytt design som gjør den utseendemessing lik kommende Xbox One. Dette for å gi konsollen et mer moderne visuelt uttrykk. Xbox Live vil også bli bedre, 1. juli vil brukere få tilgang til gratis spill hver måned via tjenesten. Yusuf Mehdi fra Microsoft kunne avsløre at Assassin's Creed II og Halo 3 vil være de to første tilgjengelige spillene.
Det ble bekreftet at Final Fantasy XIII: Lightning Returns, Splinter Cell: Blacklist og Grand Theft Auto V kommer til konsollen, men akkurat disse er ikke eksklusive titler. Etter dette skiftet fokuset over på spill som kommer utelukkende til Xbox 360.
Først ut var World of Tanks, som etter lang fartstid på PC nå skal lanseres til 360. Deretter viste danske Press Play frem sitt Kinect-spill Max: The Curse of Brotherhood. Avslutningsvis ble det presentert en trailer fra Dark Souls II, som forøvrig ikke er eksklusiv til Xbox 360.
Storebror får vist seg frem
Etter dette gikk det slag i slag med ulike titler som skal lanseres til Xbox One i løpet av 2014. Tyske Crytek viste frem Ryse: Son of Rome, der du kontroller en romersk herfører i hektiske, krigsherjede omgivelser. Utvikleren kunne love en historie der du får oppleve slagmarken både som kriger og som kommandør. Spillet vil bli en lanseringstittel til Xbox One.
Rare Ltd. avslørte at de jobber med et nytt Killer Instinct og Ted Price fra Insomniac viste frem en trailer fra deres kommende Sunset Overdrive. Forza Motorsport 5 dukket som forventet opp, og skapte forundring da de annonserte «The end of AI» i sine spill. Deres «Drivatar»-teknologi vil lære seg din kjørestil etter hvert som du gjennomfører kappløp, for en mer realistisk opplevelse.
Microsoft fortsatte også sitt forsøk på å forene en spillkonsoll med en TV-dekoder. Mystiske Quantum Break fra Remedy Entertainment ble avslørt som en kombinasjon av TV-serie og dataspill. Ved å ta valg i den interaktive spilldelen vil du skape din personlige TV-serie som blir vist mellom slagene.
Microsoft har også et samarbeid med spillauteur Hidetaka «Swery65» Suehiro, skaperen av Deadly Premonition. Hans nyeste spill, D4, lanseres utelukkende til Xbox One og er et episodebasert mordmysterium i spillform. Et annet japansk spill som også slippes til Xbox One er Crimson Dragon, fra Yukio Futatsugi, skaperen av Panzer Dragoon. Spillet leverer drager og skytesekvenser i skjønn forening og ser ganske pent ut i tillegg. Synd lyden streiket under visning av traileren.
De beste opplevelsene deles med andre
Produktsjef hos Microsoft, Marc Whitten, inntok scenen for å vise hvordan Xbox One åpner for deling av ulike spillopplevelser. Med SmartGlass på smarttelefoner og lesebrett kan man enkelt se hvor langt ens venner har kommet i ett enkelt spill via en tidslinje. Man har også en egen tidslinje man kan følge med på for å holde styr på hvor langt man har kommet.
Den nye konsollen gjør det også enklere å hoppe inn og ut av individuelle spill. En stemmekommando var alt som skulle til for å flytte seg fra Ryse til Killer Instinct, slik at man kunne gjennomføre en flerspillerkamp. Dette førte oss såpeglatt inn i neste segment om hvordan man deler sine opplevelser.
Xbox One tar opp alt du foretar deg i et spill, og med «Upload Studio» kan du redigere og dele videoene du har samlet opp. Ved hjelp av Kinect-mikrofonen kan du legge til ditt eget kommentarspor. I tillegg er Twitch.tv integrert i konsollen, og med kommandoen «Xbox: Broadcast» setter du i gang din egen videostrøm av det du spiller. Helt til slutt ble det avslørt at antallet venner du kan ha via Xbox Live økes til 1000, at Microsoft kvitter seg med betalingssystemet «Microsoft Points», og at du kan dele dine Xbox Live Gold-fordeler med hele husholdningen din.
SmartGlass utvider opplevelsen
Det siste elementet i Xbox-familien Microsoft ønsket å rette oppmerksomheten mot var Xbox SmartGlass. Med denne applikasjonen vil Microsoft utvide spillopplevelsen vår ved å la lesebrett eller mobiltelefoner fungere som kontroller. Dette vil integreres i flere kommende spill til Xbox One.
Project Spark ser ut til å være Microsofts svar på LittleBigPlanet, der brukere kan skape og dele individuelle verdener i et enkelt grensesnitt. SmartGlass er her et eget verktøy som kan brukes til organisering av objekter og gjenstander på mikronivå. I The Witcher 3 vil SmartGlass brukes til å holde styr på trylleformler og innholdet i sekken din, mens i Dead Rising 3 kan programmet blant annet brukes til å slakte zombier i større skala enn tidligere.
Lanseringsdato og pris
Som den store avslutningen på konferansen hadde Microsoft et par ekstra ess i ermet. Det første var den endelige annonseringen av pris og lanseringsdato for Xbox One. Konsollen vil bli lansert i «utvalgte områder» i løpet av november og vil koste 499 dollar i statene. Grovt omregnet til norske priser må vi nok regne med å punge ut omtrent 5000 kroner for Xbox One.
Phil Spencer kunne også avsløre at 343 Industries jobber med nok et Halo-spill. Om dette er en oppfølger til Halo 4 eller et nytt produkt er enda uvisst. 343 Industries kunne likevel stolt avsløre at «Halo Xbox One» vil kunne kjøre i seksti bilder per sekund, noe som hittil har vært vanskelig for konsollspill.
Helt til slutt dukket Vince Zampella fra Respawn Studios opp for å vise frem Titanfall. Skaperne av Call of Duty 4: Modern Warfare holder seg til det de kan og har utviklet et futuristisk førstepersons skytespill. Den korte spilldemonstrasjonen lovte mye spenning, høyt tempo og svære mekaniske roboter som spilleren får kontrollere.
Les også: Se spillscener fra Titanfall Les også: Capcom har avslørt Dead Rising 3