Vi ser tilbake på herlige Castlevania: Symphony of the Night

Dette plattformspillet var stort på 90-tallet.

Det er nå 26 år siden Castlevania-serien fra Konami debuterte på Famicom i Japan. Først to år etter den japanske utgivelsen fikk europeere stifte bekjentskap med det første plattformspillet med vampyrjegeren Simon Belmont.

Skjermbilde fra Castlevania: Symphony of the Night. (Bilde: Mobygames.com)
Spillet brukte samme kartløsning som Super Metroid. (Bilde: Mobygames.com)

Plattformspill med rollespillelementer

Denne uka tar våre gutter for seg det mange hevder er det beste Castlevania-spillet, nemlig Symphony of the Night fra 1997. Som den mystiske Alucard må du utforske et gigantisk slott, oppdage dets hemmeligheter og ta livet av Grev Dracula – igjen.

Vi får først en liten introduksjon til Castlevania-serien, som lenge var blant de aller vanskeligste plattformspillene på markedet. Vertene forteller om et skille for serien ved Symphony of the Night, som var det første Castlevania-spillet med rollespillelementer. Før dette spillet var spillene langt mer lineære, og du gikk stort sett bare til høyre. Dette endret seg med Symphony of the Night, som omtales som et «Metroidvania», fordi det på mange måter var en kopi av Super Metroid, med identisk struktur og kartløsning.

Ved å ta elementer fra Castlevania 2: Simon's Quest og Super Metroid skapte Konami et spill som hadde enorm skala til å være et todimensjonalt plattformspill. Og da du trodde du var ferdig med spillet, var du langt unna.

Symphony of the Night ble opprinnelig lansert på PlayStation og Sega Saturn, men har senere blitt relansert gjennom PlayStation Network og Xbox Live Arcade.

Etter en halvtime med Castlevania-prat blir det tid til å se på kommentarer fra forrige ukens Commodore 64-episode.

Bak mikrofonene denne gangen hører vi Jostein Hakestad og Are Ness Fløgstad.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 37 episoder til nå, og her er de tre forrige:

Episode 38: Commodore 64
Episode 37: Spillfigurer som fortjener mer oppmerksomhet Episode 36: Hør vår favorittmusikk fra NES

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil her.

Les også
Gullbutikk i PC-spill skaper diskusjon

Siste fra forsiden