Nok en arbeidsuke er over, og om du har litt trøbbel med å finne noe å gjøre i helgen har vi som vanlig noen gode forslag som ikke involverer bading, grilling eller andre typiske sommeraktiviteter. Spillene i denne artikkelen er alle helt gratis, uten mikrotransaksjoner eller annet tull, og kan enten lastes ned eller spilles direkte i nettleseren.
Utvalget inkluderer et spill med en politisk snert, et eventyr der du må hindre daten din i å ende i fullstendig katastrofe og litt action og hjernetrim. Ingen av ukens spill er av den virkelig store typen – et par av dem krever faktisk ikke mer enn ti minutter å fullføre.
Papers, Please
Det begynner å skje noe interessant i indie-miljøet nå for tiden. Spillskapere velger å ta for seg mer dystre og virkelighetsnære opplevelser som skiller seg sterkt fra de mer fiktive spillene vi har blitt vant med. Gjennombruddet skjedde nok under årets Independent Games Festival, der Richard Hofmeiers gråfargede virkelighetsdrama Cart Life ble den store prisvinneren.
Papers, Please kan plasseres i samme kategori. Dette er et spill der du tar på deg jobben som en passkontrollør i det fiktive landet Arstotzka. Handlingen er lagt til 1982, og er tydelig inspirert av Øst-Europas tilstand under og like før Sovjetunionens fall. Immigrantene som vil krysse grensa er av en variert sort, og inneholder krigsflyktninger, trøbbelmakere og arstotzke innbyggere.
Din jobb er å se til at dokumentene de gir fra seg er riktige før du slipper de inn i landet. Ellers blir det reprimander, både i form av tapte arbeidsinntekter og i at landets tilstand blir verre – noe som formidles i de daglige avisene.
For hver dag som går kompliseres også prosessen. Det begynner enkelt med en passkontroll der du ser at personen er den vedkommende utgir seg for å være, men før du vet ordet av det er det kontroll av fingeravtrykk og andre forhold du må ta hensyn til.
Det er ganske gøy å lete etter feil i dokumentene, men samtidig stressende. Du arbeider etter klokken, og dersom du gjør en slapp og sakte jobb gjenspeiles det i lønnsutbetalingen. Da lider familien din ved at du ikke kan betale for varme og mat.
Papers, please seiler på bølgen av spill som tar for seg mer virkelighetsnære og politiske tema, slik som Prison Architect, Cart Life og Riot. Det er fristende å lese politikk og budskap inn i passkontrollørspillet, i hvert fall litt. For øyeblikket er spillet i en betafase og kan lastes ned til Windows og Mac fra utviklerens nettside.
Mono
Vi har allerede skrevet om den jevnlige spilldesignerkonkurransen Ludum Dare. For en ukes tid siden ble Mono valgt ut som vinneren av den siste runden, som utfordret deltakerne til å skape et spill rundt temaet minimalisme.
En mer passende beskrivelse finner du egentlig ikke for Mono. Spillet omfavner minimalismen på en måte som vi ikke har sett siden fjorårets Thomas Was Alone, med enkle geometriske figurer og grunnmekanikker. Målet er å navigere en liten runding mot et mål, og å overkomme hindre knyttet til skiftende tyngdekraft, mørke korridorer og livsfarlige vegger.
Dessverre er spillet forsvinnende kort. Det hele er over og forbi på under ti minutter. Forståelig er det jo – spillet ble tross alt kodet på under 48 timer. Det hadde dog vært koselig om utvikler TimTipGames velger å utvide og blankpolere konseptet ytterligere, og kanskje slenger en liten prislapp på det hele om det er det som skal til.
Mono kan lastes ned til Windows eller Linux via GameJolt, eller spilles direkte i nettleseren fra samme side.
NothingElse
Etter å ha opparbeidet seg en del indie- og grøsser-kred med skrekkspillet Imscared – A Pixelated Nightmare i fjor høst, har utvikler Ivan Zanotti kjørt på med et par andre gratisspill. Siste i rekken er NothingElse, et skrekkspill som er litt mindre ambisiøst enn Zanottis foreløpige magnum opus.
Du spiller som en gutt som bare ønsker å lese en bok i fred på rmmet sitt for å slippe unna familiens stress. Før han vet ordet av det har han dumpet ned i et skrudd marerittland som gir en uhyggelig stemning.
Perspektivet er denne gang todimensjonalt, og minner mer om pek-og-klikk-spillene fra fordums tid. Du styrer gutten med piltastene og veksler på å bruke Z og musepekeren på gjenstander.
De fleste gåtene er av den lette sorten, men en av de første hindringene er ikke så åpenbar som den kanskje burde være. Det tok meg lang tid før jeg skjønte hva jeg skulle gjøre, mens resten av spillet var lekende lett.
Det tar ikke så lang tid å komme seg gjennom NothingElse. Vet du hva du gjør vil det hele være over på omtrent ti minutter. På den tiden rekker du å få et par gyselige skrekkopplevelser. Spillet er ikke på nivå med Iamscared, men tar man det som et miniprosjekt er det vel verdt tiden.
NothingElse kan lastes ned til Windows via GameJolt. Husk å velge den engelske versjonen.
Save the Date
Save the Date handler, som navnet tilsier, om en date. Og ja, den går fryktelig, fryktelig galt. Men den går galt på en måte du garantert ikke forventer. Det samme gjelder måten du eventuelt fikser problemet på – hvis du klarer å fikse det, vel å merke. Et spill som dette bør helst oppleves helt uten noen som helst ideer om hva som kommer, så jeg bør egentlig bare holde kjeft.
Det jeg kan si er imidlertid at spillet fungerer litt som et «choose your own adventure»-bok. Du får opp en beskrivelse av situasjonen, og så velger du hva du skal si til partneren din. Det kan være noe så enkelt som å velge en matrett fra menyen, eller noe langt mer komplisert. Uansett hva du velger får det konsekvenser, og det er ikke alltid så lett å forutse disse på forhånd. Jeg tror jeg kan røpe såpass at dette er et spill du sannsynligvis vil trenge noen forsøk på å vinne. Heldigvis kan du lagre og laste spillet som du vil.
Save the Date skilter med pene tegninger og flott musikk, men siden spillet i praksis er et teksteventyrspill er det selvsagt teksten som teller. Heldigvis holder den en høy kvalitet, og jeg garanterer at du kommer til å le noen ganger underveis. Spillet er tilgjengelig for Windows, OS X og Linux, og du laster det ned fra utviklerens nettsted.
Hele greia minner meg forøvrig om et eldre teksteventyrspill som heter Aisle. Jeg anbefaler at du sjekker Aisle etter at du har reddet daten din.
Four
Hjernetrimmeren Four gjør ikke akkurat noe kjempeforsøk på å hekte deg fra starten av. Dette HTML5-spillet skilter med superenkel grafikk, og har ingen musikk. I tillegg virker det nesten litt uinteressert i å lære deg hvordan det hele fungerer.
Konseptet er i alle fall ganske enkelt. Du skal koble sammen baller i ulike farger, og hver gang fire baller med forskjellig farge – altså, rød, grønn, blå og gul – er festet til hverandre i en lenke, forsvinner de. Men for hvert trekk du foretar deg, kommer nye baller inn på spillområdet. Får du for mange baller på spillområdet samtidig, er det «game over». Enkelt og greit.
Det kan nok ta en stund før det hele klikker, og du begynner å få kontroll. Gradvis skjønner du hvordan du skal få flere baller til å forsvinne samtidig, og da blir spillet stadig mer interessant. Four har dessuten tre ulike spilltyper, og det er opp til deg å finne forskjellene mellom dem.
På tross av sin enkle presentasjon og tamme start, kan Four raskt vise seg å bli svært vanedannende om du har sansen for abstrakte hjernetrimmere som Tetris. Du spiller det på skaperens nettsted, direkte i nettleseren.
Sweden in Conflict: Battleground Skåne
Svenskene angripes av en ukjent makt, og det er opp til oss å redde dem. Sweden in Conflict: Battleground Skåne er et skytespill hvor handlingen sees skrått ovenfra, og hvor du får kontroll over en slags kamprobot. Oppgaven din er enkel: Bli kvitt de invaderende styrkene før de klarer å passere skyttergraven din.
Den beste tingen med Sweden in Conflict er kanskje grafikken. Spillet skilter med pen og frisk, todimensjonal presentasjon, men det skjermbildene ikke viser er hvor mye ødeleggelse kamphandlingene skaper i spillmiljøene. Trærne blir strippet for løv, stridsvogner eksploderer og setter fyr på omgivelsene sine og hus raseres fullstendig. Resultatet er at de frodige bondelandskapene gradvis forvandles til fryktelige slagmarker fulle av lik og vrak.
Selve skytingen fungerer også godt, men det skal sies at Sweden in Conflict neppe vil bli regnet som noen ny klassiker i sjangeren. Det blir litt ensformig i lengden, ikke minst fordi du blir litt i overkant mektig når du har fått oppgradert kamproboten din litt. Spillet er likevel verd en titt, og byr på en god porsjon enkel moro.
Sweden in Conflict ble laget av en gjeng svenske studenter ved undervisningsinstitusjonen The Game Assembly. Det anbefales at du tar turen innom The Game Assembly-nettstedet, for det er mange gratis studentspill tilgjengelig der. Akkurat dette spillet har fått et eget lite nettsted, hvor det kan lastes ned for Windows.
Hvis du har lyst på mer nedlastbar gratismoro kan du ta en titt på forrige ukes samlesak.