Teknologinettstedet Digital Foundry fikk i går nyss om at Sony kommer til å kreve at alle PlayStation 4-spill kan streames til PS Vita med Remote Play-funksjonen. Ikke lenge etter bekreftet Sony-sjefen denne informasjonen på Twitter.
Det eneste unntaket fra regelen er spill som benytter seg av enkelte maskinvaredeler som Vita ikke klarer å etterape, slik som PS Eye-kameraet.
Sony demonstrerte hvordan dette kommer til å fungere under PlayStation 4-avdukingen i februar, da de viste Knack på den håndholdte konsollen streamet fra en konsollenhet på et lokalt nettverk. I praksis overføres det et videosignal fra PlayStation 4-enheten til PS Vita-enheten, som så registrer spillerens knappetrykk og sender informasjonen tilbake til konsollen.
Det betyr at man teoretisk sett kan spille konsollspillene hvor som helst i huset så lenge man er på et lokalt nettverk. At teknologien skjer på et lokalt nettverk vil mest sannsynlig være med på å redusere etterslep og andre problemer som kan dukke opp over en Internett-tilkobling.
Ikke førstemann ute
PlayStation 4 er ikke den første konsollen til å leke seg med en slik teknologi. Nintendos Wii U-konsoll har en lignende funksjonalitet med sin GamePad-skjerm. Sony har også selv prøvd seg på en slik streamingfunksjonalitet tidligere, mellom PlayStation 3 og en PSP eller PS Vita. Dette har dog vært langt fra optimalt, og listen over støttede spill er knapp.
Det finnes også selskap som har prøvd å selge inn streamingteknologi over Internett. OnLive virket lenge som lederen på markedet, men havnet litt i skyggen etter at Sony kjøpte konkurrent Gaikai i 2012. Begge to er dog ikke feilfrie, og har hatt merkbare etterslep i tjenestene.
Les også: Frister det med spillstreaming på PlayStation 4? Les også: Store endringer hos OnLive