Dette har vært en nyhetsdag preget av spillindustriens fremtid, men vi tar oss også tid til en liten tur tilbake til fortiden. For cirka 30 år siden lanserte Electronic Arts sine fem første spillutgivelser, og det har de valgt å markere på Origin-nettstedet.
Da selskapet ble startet hadde de kun to ansatte på varehuset sitt. Derfor måtte alle de ansatte – inkludert den daværende EA-sjefen Trip Hawkins – legge fra seg det de jobbet med, og bruke dagen på å pakke og sende kartonger med spill. På den tiden fantes det ingen store spillkjeder, så spillene ble sendt til uavhengige butikker i hele USA.
«Det var hardt arbeid, men vi hadde det gøy,» forteller Nancy Fong som i dag har den lange jobbtittelen «senior director of global media solutions». Hun forteller hvordan teamet kom sammen for en grillfest etterpå, og alle fikk utdelt t-skjorter med teksten «I survived: May 20th 1983.»
Flere storspill
De fem første spillene selskapet ga ut innkluderer flere klassikere. Mest kjent er kanskje de innovative spillene Archon: The Light and the Dark og M.U.L.E. Mens Archon blandet konseptet fra sjakk med taktisk action hvor du selv kontrollerte spillfigurene i kamp, var M.U.L.E. et strategispill for fire spillere der målet var å tjene penger på produksjon og salg av ressurser på en fremmed planet.
Spillet som teknisk sett regnes som den aller første EA-utgivelsen var imidlertid Hard Hat Mac, et plattformspill for Commodore 64. Dette spillet hadde visse likhetstrekk med Donkey Kong.
De to siste av de fem utgivelsene var Worms? og Axis Assassin. Worms? var et abstrakt simulatorspill der du måtte skape levende organismer, og holde dem i live så lenge som mulig. Spillet var inspirert av brettspillet Game of Life, og mens markene levde og utviklet seg laget de datagenerert musikk. Axis Assassin var et raskt arkadespill som minner litt om Atari-klassikeren Tempest.
Les også: Historien om Activision
Les også: Historien om Commodore 64