«Online Pass» er en engangskode som følger med nye spill, og dermed gratis for de som kjøper en helt ny versjon av spillet. Koden gir vanligvis tilgang til nettbaserte tjenester, unike funksjoner og bonusinnhold. Om spillet så havner i bruktmarkedet vil ikke den neste kjøperen få tilgang på denne funksjonaliteten uten å kjøpe sitt eget «Online Pass».
Spillutgiveren Electronic Arts introduserte «Online Pass»-konseptet i 2010.
I tiden etter at systemet ble introdusert har flere andre utgivere, inkludert Activision, Ubisoft og Sony, hoppet på ideen, og på tross av problemer som at «Online Pass»-kodene har gått ut på dato har konseptet stadig blitt forsvart av folk i industrien.
Nå har Electronic Arts valgt å droppe konseptet. EA-topp John Reseburg forklarer valget slik overfor nettstedet VentureBeat:
– Ja, vi dropper «Online Pass». Ingen av våre nye spill vil inkludere den funksjonen. I starten lanserte vi det som en full pakke med nettbaserte tjenester og innhold, men mange spillere responderte dårlig på formatet. Vi har hørt på tilbakemeldingen og valgt å gå bort fra denne funksjonen i fremtiden.
I stedet ser det ut til at Electronic Arts vil satse mer på å holde på spillkjøperne, ved hjelp av nettbasert funksjonalitet og stadige oppdateringer til spillene sine:
– Vi er fortsatt bestemt på å skape innhold og tjenester som forbedrer spillopplevelsen langt utover den dagen du først starter å spille, forklarer Reseburg.
Les også: Låser enspilleroppdrag med «Online Pass»
Les også: Kommentar: På tide å koble av?