Nintendos GameCube var kanskje ikke noen like stor suksess som Wii, men det er en konsoll mange brukere har svært gode minner fra. Dette var selvsagt spillenes skyld – konsollen fikk nemlig en rekke soleklare klassikere som aldri tok turen til andre plattformer.
En av disse klassikerne er Eternal Darkness, fra kanadiske Silicon Knights. Dette er et tredjepersons grøsserspill som blant annet foregår i en uhyggelig herregård. Du spiller Alexandra Roivas, som prøver å finne ut hva som egentlig skjedde med bestefaren hennes. Før hun vet ordet av det kjemper hun mot mørke makter fra tidenes morgen.
Eternal Darkness bruker en rekke spennende virkemidler for å skape en guffen følelse hos spilleren. Hvis spillfiguren blir sett av fiender eller utsatt for andre uhyggelige ting, begynner hun gradvis å gå fra sans og samling. Dette introduserer skumle effekter, som at kameravinkelen blir endret og du begynner å høre uhyggelige stemmer. Jo verre det står til med den mentale helsen, jo verre blir effektene – og noen, som vi ikke skal røpe her, er svært minneverdige.
Kronerulling for åndelig oppfølger
Nå vil et team bestående av Silicon Knights-veteraner folkefinansiere en episodebasert, spirituell oppfølger til Eternal Darkness. Den heter Shadow of the Eternals, og hvis de klarer å få i havn hele budsjettet på cirka 8,7 millioner kroner skal de lansere totalt tolv episoder for PC og Wii U.
Shadow of the Eternals vil følge politietterforskeren Paul Becker, som settes til å etterforske en av de blodigste gjengmassakrene i staten Louisianas historie. To rivaliserende sekter har gått i tåttene på hverandre, og alle unntatt to sektmedlemmer er døde. Når Becker forhører de overlevende vil vi få gjenoppleve hendelsene som ledet opp til massakren, og finne ut at jorden trues av en over 2500 år gammel konspirasjon.
Spillet vil inkludere både kamp og magi, og i ekte Eternal Darkness-stil vil du måtte forholde deg til effektene av at den mentale helsen til spillfiguren slites ned underveis. Det er ikke alltid lett å vite hva som er ekte og hva som ikke er det. Handlingen foregår over hele verden, og flere tidsepoker.
Utviklerstudioet bak spillet heter Precursor Games, og ledes av Silicon Knights-sjefen Denis Dyack. Det blir spennende å se hvordan Dyack og resten av gjengen mottas av publikum – Silicon Knights skuffet med storsatsningen Too Human, og har vært involvert i flere kontroversielle situasjoner i de senere år. Blant annet tapte de en kostbar og mye omtalt konflikt med Epic Games.
Folkefinansieringskampanjen skal etter planen starte senere i dag. Mens du venter kan du se en passende guffen teaser-film fra prosjektet, som du finner under artikkelen.
Les også: Silicon Knights i trøbbel: – Må sparke kona
Les også: Denis Dyack: – Bruktsalget dreper bransjen