Saksøker partene bak svake Aliens: Colonial Marines

SEGA og Gearbox stevnes for å ha lurt kundene sine trill rundt.

Etter lanseringen av Aliens: Colonial Marines tidligere i år, saksøkes nå utvikler Gearbox og utgiver SEGA. Den fornærmede parten, Damion Perrine, hevder at de to selskapene bedro kundene sine ved å presentere demonstrasjoner av spillet som ikke lignet det ferdige produktet. Dette melder Polygon og Gamasutra.

Det er advokatfirmaet Edelson som representerer Perrine. Anklagene går på at SEGA og Geabox lurte kjøpere trill rundt med de tidlige presentasjonene. I tillegg bemerkes det at anmeldere ikke fikk mulighet til å slippe omtaler innen lanseringsdato. Følgene av dette var at kunder ikke kunne vite at de hadde forhåndsbestilt et skakkjørt spil.

– Spillinteresserte reagerte sterkt på utgivelsen av Aliens: Colonial Marines. Vi tror at spillindustiren ikke skiller seg fra andre industrier som forholder seg til forbrukere. Om selskap som SEGA og Gearbox lover én ting, men leverer noe annet, bør de holdes ansvarlig for det, forteller Edelson-toppen Ben Thomassen til Polygon.

SEGA har fortalt til Gamasutra at de setter seg inn i stevningen.

Baluba for alle involvert

Aliens: Colonial Marines ble sluppet 12. februar i år, og skapte baluba både blant fans og spillpresse. Vi i Gamer.no var heller ikke nådige, og slang en 3/10 etter spillet før vi kastet det på dør. Det Gearbox-utviklede spillet ble stemplet som svært dårlig jevnt over, noe som er bedrøvelig, men ikke nødvendigvis problematisk i seg selv.

Dette bildet er på ingen måte representativt fro Aliens: Colonial Marines.

Verre er det at SEGA og Gearbox’ demonstrasjoner av spillet før lansering ikke kan sies å representere det ferdige spillet. Effekter mangler, grafikknivået er skalert ned, og animasjoner er kappet. Gearbox har mistet mye anseelse hos både kritikere og fans etter denne fadesen, særlig fordi de ikke har vært imøtekommende med informasjon om hva det er som egentlig har skjedd under utviklingen.

I etterkant av spillslippet har ryktene svirret på ulike diskusjonsfora. Det er uklart hvor mye av spillet som ble utviklet av Gearbox, ettersom også Nerve Software, TimeGate Studios og Demiurge Studios nevnes som bidragsytere i åpningssekvensen. Det mest oppsiktsvekkende fra netthviskingen er påstanden om at Gearbox skal ha fokusert så mye på Borderlands 2 at de skuflet mesteparten av ansvaret over på TimeGate Studios.

Les også: Ryktene om hva om egentlig skjedde med spillet Les også: Aliens: Colonial Marines-utvikler sier opp ansatte

Siste fra forsiden