Ett spill sørget for at Game Boy ble en braksuksess

Ukens podkast ser på Nintendos legendariske håndholdte konsoll.

Nintendo startet sin håndholdte era med Game & Watch-maskinene allerede i 1980. Disse ble designet og utviklet av et team ledet av maskinvaredesigner Gunpei Yokoi, og den samme gjengen fikk braksuksess med Game Boy ni år senere.

Vidundermaskinen tok verden med storm, til tross for en maskinvare som var utdatert allerede ved lansering og bare hadde 8 KB innebygget minne. Selve spillkassetten rommet imidlertid hele 8 MB, maskinen var langt mer bærbar enn sine konkurrenter, den hadde bedre batterilevetid, og ikke minst: Tetris fulgte med på kjøpet, og sikret enorm appell i massemarkedet.

Tetris.
Super Mario Land.

Dermed var eventyret i gang, og spill som Super Mario Land, Pokémon Yellow, Zelda: Link's Awakening, Teenage Mutant Ninja Turtles: Fall of the Foot Clan begeistret og sjarmerte en hel verden.

Programleder Ketil Espenæs leder oss gjennom en engasjerende podkast, der hans kolleger Are Ness Fløgstad, Jostein Hakestad og Stian Askeland snakker om alt som gjorde Game Boy til en enormt populær spillmaskin.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 32 episoder til nå, og her er de tre forrige:

Episode 31: Vi minnes gullalderen til LucasArts
Episode 30: Verdens mest kjente juksekode
Episode 29: Capcoms DuckTales-spill

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil her.

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (24)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
RadJostein
12 år siden

Denne episoden var utrolig gøy å spille inn! Mye fordi jeg slapp å være programleder. Hehe.

Ketil@Retrocrew
12 år siden

Denne episoden var utrolig gøy å spille inn! Mye fordi jeg slapp å være programleder. Hehe.

 

Men presset var stort for Jostein er litt som Ron Burgundy.

Spartapus
12 år siden

Mange gode minner med både Super Mario Land, Duck Tales og Fall of the Foot Clan på GB. Link's Awakening har jeg faktisk ikke prøvd, men det er på lista. Pokemon-spillene kom såpass mye senere at jeg ikke har et like nostalgisk forhold til dem.

Rottenspacehead
12 år siden

Er ikke rart at et spill hadde skylden. Etter min mening betyr spillene 80%, 10% kontrolleren, 10% online/sosiale muligheter.

Men dette har utviklerne glemt, eller tjener ikke godt nok på.

Mith
12 år siden

Siden mario land 1 og 2 er nevnt (og 2ern er soleklart best) syns jeg også 3ern, Wario land, bør få en plass blant gode platformspill på gameboy. Spesielt alle hemmelighetene og det at brettene forandrer seg etterhvert som du kommer videre i spillet gjør dette til en klassikker. I tillegg så etablerer det Wario som en anti-helt som driter i prinsessa, men bare bryr seg om skatter, penger og et stort slott.

Siste fra forsiden