I en oppdatering på Facebook og Twitter forteller SimCity-studioet Maxis at de har aktivert «Cheetah»-hastighet (Gepard-hastighet her i Norge) igjen. Tilsynelatende har ulike servere fått hastigheten på forskjellige tidspunkti løpet av de siste dagene, om man skal tro brukerne på nettforumet NeoGAF.
I bybyggingsspillet kunne man opprinnelig velge mellom tre hastighetsgrader, men etter en trøblete oppstart ved lansering valgte utvikleren å skru av hastigheten for å lette på trykket.
Oppdatering 2.0
Samtidig hintes det om at en større oppdatering er på vei.
– Vi jobber med oppdatering 2.0. Følg med for mer info, står det i Facebook-oppdateringen fra Maxis.
Ifølge en observant Reddit-bruker la Maxis ut en liste over noen av forbedringene på den offisielle Tsjekkiske SimCity-nettsiden. Listen er nå fjernet, men ble foreviget på nettforumet.
Tilsynelatende vil oppdateringen fikse en del kjente og ukjente problemer, slik som problemer med resirkuleringssenter, merkelig turistoppførsel og luftforurensning. I tillegg skal Maxis balansere deler av spillet bedre. Det loves også at listen ikke inneholder alt av oppdateringer.
Lanseringen vi neppe glemmer
SimCity går nok ned i historien som en av spillhistoriens mer problematiske lanseringer. Innloggingskøer, ustabile servere, tapte byer og uendelig med problemer førte til en skare av misfornøyde kunder.
Mye av problemet ligger i at SimCity krever en kontinuerlig nettilkobling for å virke. Resultatet var at mange ble stengt ute av spillet ved lansering – et problem som vedvarte så å si hele lanseringsuken på grunn av høy pågang.
Situasjonen ble ikke bedre av at en kodetukler kjapt greide å modifisere spillet til å fungere uten nett, etter at Maxis hadde påstått at dette var umulig.
– Spillet ble designet for flerspiller, vi simulerer hele regionen på serveren, så det er rett og slett ikke mulig, hevdet Maxis hardnakket.
Les mer om SimCity-problemeneHør podkast om det aller første SimCity-spillet