Den omdiskuterte utgiveren har flere ganger vært i medias søkelys, blant annet når de havnet i klammeri med Call of Duty-skaperen Infinity Ward. Den samme serien, sammen World of Warcraft har de siste årene vært Activisions flaggskip og brakt inn millioner.
Både sjefen og selskapet har hatt etterhvert fått et aldri så lite rykte for grådighet, men har også uttalt at de føler det er ufortjent. Gamespot melder nå at Activision donerer 3,7 millioner dollar, altså rundt 21 millioner kroner via sin egen veldedige organisasjon. Kanskje er dette et forsøk på å rette på omdømmet?
Solgte «dog tags»
Call of Duty Endowment ble etablert I 2009 og har gjort flere ting for å hjelpe amerikanske soldater, både de som er i tjeneste og de som vil inn i sivile jobber i ettertid. I 2010 donerte de 3000 kopier av Modern Warfare 2 til amerikanske krigsskip, og når konferansen Call of Duty XP gikk av stabelen i 2011 gikk alle billettinntektene til formålet.
Rundt juletider i fjor solgte Activision «dog tags» i over 12.000 amerikanske butikker, dette dro inn hele 1.7 mill. dollar. Nå selskapet i tillegg valgt å spytte inn to millioner dollar ekstra fra egen lomme.
– Vi er forpliktet til våre veteraner. De setter sine liv på spill for vår frihet og sikkerhet og de har alle unike opplevelser, ferdigheter og evner som bør være svært ønskelig for hvilken som helst arbeidsgiver, forteller konsernsjef Bobby Kotick.
Les også: Profitt fremfor moro hos ActivisionLes den omfattende historien om Activision