Naughty Dog måtte insistere på å bruke kvinnelige testere

The Last of Us-studioet håper ukulturen i fokustestingen forsvinner snart.

Kjønn og videospill har vært et diskusjonstema i bransjen den siste tiden. Under Game Developers Conference i San Francisco for et par uker siden ble temaet tatt opp fra forskjellige sider og problemområder. Emner som hvordan kvinner kan bli mer inkludert i spilli og i industrien ble for eksempel diskutert, og i kjølvannet av noen uheldige hendelser med lettkledte dansere er det tydelig at mye kan gjøres for å gjøre industrien mindre ekskluderende.

Ifølge Naughty Dogs Neil Druckman er fokustesting ett av områdene der kjønnsperspektivet fremdeles henger etter. Under fokustestingsprosessen til kommende The Last of Us skal firmaet som håndterte det hele ha hatt en noe besynderlig tilnærming til det hele.

– Den største overraskelsen for meg under denne prosessen var at markedsundersøkelsesgruppen ikke planla å fokusteste spillet på kvinner. Faktisk måtte vi insistere på det selv. Jeg håper dette er noe som henger igjen fra fortiden som snart forsvinner, forteller Druckman til The Escapist i et nytt intervju.

Ellie kunne ha havnet lenger bak på omslaget.

Omslagsbråk

Dette er ikke første gang The Last of Us havner i søkelyset på grunn av kjønnsperspektiver heller. På tampen av 2012 ble det kjent at Naughty Dog måtte ta et standpunkt overfor markedsføringsavdelingen når de ble bedt om å skyve heltinnen Ellie lenger bak på omslagsbildet. Slik omslaget står seg nå står ungkvinnen Ellie i forgrunnen, mens følgesvennen Joel figurerer litt lenger bak i bildet.

The Last of Us er det neste spillet til Uncharted-studioet Naughty Dog, og tar for seg den strabasiøse reisen til pappaemnet Joel og ungpiken Ellie i en verden der alt har gått på tverke. Spillet kommer til PlayStation 3 14. juni.

Les sniktitten av The Last of Us

Siste fra forsiden