Id Software kan ikke akkurat skryte av å ha gitt ut en drøss av spill de siste årene. Siden 2004s Doom 3 har utvikleren tilsynelatende fokusert mest på å gi ut gamle klassikere på nytt, sett bort fra 2011s Rage og nettleserspillet Quake Live. Doom 4 ble annonsert i 2008, men siden den gang har nyhetene om prosjektet vært vage og ryktene mange.
Skal vi tro Kotakus kilder er ikke tilstanden kjempegod for Doom 4 eller for Id Software generelt akkurat nå. Det varsles om kommunikasjonsproblemer og dårlig håndtering av studioet, noe som skal ha vært en kilde til frustrasjon for både ansatte i studioet og eierne ZeniMax.
– Internt vitset vi om Call of Doom
Bethesda bekreftet overfor Kotaku at en tidlig versjon av spillet ble skrapet i 2011, etter å ha vært under utvikling i tre år. Antageligvis stammer fjorårets bildelekkasje fra denne tidlige utgaven. Ifølge de anonyme kildene, som skal være knyttet til utviklingen av spillet, var denne versjonen nok så inspirert av tungvekterserien Call of Duty.
– Vitser som «Å, det er Call of Doom» florerte. Referansen kom av mengden med innhold som var skriptet. Det var et slags syn om at store skytespill måtte by på svære, bombastiske filmatiske opplevelser nå om dagen, hevder en kilde.
En av de andre kildene følte at det hele var middelmådig.
– De kuleste delene var skrekk- og sjokkelementene, som uheldigvis ble stappet mellom ganske meningsløse og tungvinte skytesekvenser med horder av uinteressante fiender, sier den kritiske kilden.
Ny giv, men akk…
Etter at arbeidet ble skrotet, begynte Id på nytt sent i 2011. Men siden fokuset til da hadde vært på å få Rage ut, hadde Doom 4 vært brakk en god stund allerede. Lederne skal ha vært lite fornøyde med resultatet, og ønsket å endre på svært mye.
Fra dette punktet skal ting ha gått til alle kanter. Prosessen skal ha fått ny giv, med kreative svingninger. Idéer ble kastet rundt, og teamet skal ha fått moralpåfyll.
Men etter at Rage leverte dårligere kritiske og salgsresultater enn ventet, endret ting seg innad i selskapet. Det første som skjedde var at Rage 2 ble kansellert. Deretter slo ledelsen sammen Rage-gjengen med Doom-teamet, noe som skal ha satt prosjektet tilbake et par hakk.
Tre kilder forteller også at en drøss med talent skal ha forlatt selskapet. Enkelte skal også ha blitt sparket.
– Det går ikke så bra. Dårlig ledelse, dårlig organisering. Id klarte ikke å hamre ned et design. Det er bare rot, forteller en kilde om dagens situasjon.
Planen er nå å dytte spillet ut på neste generasjons konsoller, men noen konkret lanseringsdato er ikke kjent internt. Kildene forteller at det kan ta en stund før vi får se Doom 4.
Vi anmeldte nyutgivelsen av forgjengeren til Doom 4 i fjor:Les vår vurdering av Doom 3: BFG Edition.