Da spillutvikleren inXile lanserte folkefinansieringskampanjen av sin spirituelle oppfølger til kultklassikeren Planescape: Torment ble målet deres nådd på rekordtid. Det tok bare seks timer å samle inn 5,2 millioner kroner fra sultne rollespilltilhengere, og i skrivende stund har Bards Tale-studioet fått inn nesten 21 millioner kroner.
Større budsjett betyr lengre utviklingstid
På grunn av at det planlagte budsjettet har blitt firedoblet, har også ambisjonene blitt større. Dette har fått den litt kjedelige bieffekten at inXile har flyttet det planlagte lanseringstidspunktet fra slutten av 2014 til tidlig i 2015. Men budsjettøkningen har også resultert i at Chris Avellone, som var hoveddesigner på det originale Planescape: Torment, har blitt en del av teamet. Siden han til daglig er opptatt med å jobbe hos rollespillutvikler Obsidian, vil hans oppgaver stort sett bestå av å se over og gi feedback på de kreative aspektene av spillet.
I løpet av de siste dagene har inXile gitt ut to skjermbilder fra spillet deres. Det første viser et sted som kalles The Bloom – et gigantisk, organisk vesen som strekker seg over flere dimensjoner. Det andre bildet viser noe langt mer jordnært, nemlig en del av kystbyen Sagus Cliffs.
Dette er ikke nødvendigvis slik stedene vil se ut i det endelige spillet, men testscener laget for å gi et inntrykk av hva rollespilltilhengere har i vente.
– Torment vil definitivt presentere noen spesielle utfordringer, men også unike muligheter til å realisere visjonen vår på en måte som er både ny og gammel. Vi ser tilbake på den todimensjonale tilnærmingen, men jobber samtidig ut fra moderne teknikker for modellering, teksturering og oppbygging av miljøene, sier Koy van Oteghem, som er hovedartist på spillmiljøer hos inXile.
Torment: Tides of Numenera blir ikke noen direkte oppfølger til Planescape: Torment. inXile eier nemlig bare rettighetene til navnet Torment, og har ikke rettighetene til Planescape-verdenen. Det er en del av Dungeons & Dragons-universet, som eies av Wizards of the Coast. Det nye spillet vil foregå i universet Numenera, som er skapt av Monte Cook. Han skrev i sin tid innhold for det originale Planescape-universet.
inXile lover å by på en dyp historie med rik tematikk, og hevder at spillet vil ta opp vanskelige temaer. Et sentralt spørsmål vil rett og slett være «hva er verdien av et liv?»
Les også: inXile viser Wasteland 2
Les også: Første bilde fra Project Eternity