Diablo III har ikke akkurat stått urørt siden lanseringen i fjor. Ikke bare har en del hardbarka fans uttrykt sin misnøye med spillet, men heller ikke utviklerne er helt fornøyde.
Med fokus på samarbeid
Siste element under lupen fra Blizzards side er visst nok samarbeidsmodusen. Nå forteller de nemlig at de har planer om å overhale systemet, slik at spillere lettere skal kunne finne hverandre og dra nytte av godene samarbeidsspilling kan by på.
– Målet vårt har fra dag én vært å gjøre Diablo III til en fantastisk samarbeidsopplevelse, men på nåværende tidspunkt lever det ikke opp til sitt fulle potensial, skriver designer Wyatt Cheng.
Ifølge Cheng er det mange grunner til at samarbeid ikke fungerer helt som ønsket akkurat nå. Han nevner slike hindre som problemer med koordinering av reise og angrep, det å miste sine følgesvenner og det å prøve å finne grupper som ønsker å oppnå det samme som spilleren uten å ha et matching-system på plass.
For å bøte på situasjonen er planen blant annet å legge til «tags» for åpne spill. Når man ønsker å finne noen å spille med kan man da velge en slik «tag» som vil varsle om hva slags spilling man ønsker å bryne seg på.
Bonusbonanza
Mer spennende er det at Blizzard legger til bonuser for å spille sammen med andre. Detaljene rundt dette er enda ikke meislet i sten, men i bunn og grunn handler det om å få mer erfaringspoeng, gull og sjeldne gjenstander.
Fiender får også mindre helse enn tidligere for hver nye spiller. Man kan velge å identifisere alt i en sleng, noe som gjør at man bruker mindre tid i menyene. Kampvarsler blir mer gjennomsiktige, og det blri mulig å ha private samtaler. I likhet med StarCraft II: Heart of the Swarm blir det også enkelt å finne andre folk som er på samme nettverk.
Blizzard har ikke frigitt noen dato for oppdateringen enda, men man kan teste ut forandringene på PTR-serveren allerede nå.
Selv om spillet snart er ett år gammelt, dukker det stadig opp noe nytt om Diablo III. Sist ute er varslingen om at en konsollversjon er på trappene. Like før jul ble det også kjent at selskapet hadde vraket en planlagt konkurransemodus, etter at testspilling ikke levde opp til forventningene.
Lurer du på hva vi syntes om spillet da det kom i fjor? Les anmeldelsen av Diablo III.