Tro det eller ei: Denne våren er det 15 år siden det første StarCraft-spillet ble lansert. Originalen introduserte det mange nå anser som den perfekte strategiformelen.
Den tredje rasen betydde alt
Hele strategispillsjangeren eksploderte på 90-tallet, med sanntidsperler som Command & Conquer og Warcraft i spissen. Disse spillene hadde to raser, og rasene var nøyaktig balanserte. En soldat, en stridsvogn eller et fly på den ene siden var identisk med tilsvarende enhet hos motstanderen.
Med StarCraft gjorde Blizzard noe helt nytt. De bygde en splitter ny grafikkmotor, la til en tredje fraksjon og sørget for at hver av dem skilte seg markant fra hverandre. Dermed fikk vi de tre rasene Protoss, Terran og Zerg, med vidt forskjellige spillestiler. Kjernen i spillet er den samme den dag i dag.
Inspirasjonen til Aliens og Warhammer 40k er tydelig, men Blizzard har hele tiden klart å gjøre StarCraft-universet til sitt eget. Sympatiske helter og forræderiske skurker har engasjert spillerne mer enn man kanskje kan forvente fra et strategispill.
Aleksander Hakestad, Stian Askeland og Jostein Hakestad snakker om hvordan StarCraft har dominert sanntidsstrategisjangeren siden det kom ut, og hvordan det skilte seg ut fra andre spill på samme tid og hvorfor spillet ble så populært i flerspiller. Etterhvert får showet også besøk av Audun Rodem fra Gamer.no opp for å snakke om historien og universet som Starcraft er bygget på.
Gått glipp av tidligere episoder?
Retro Crew et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 27 episoder til nå, og her er de tre forrige:
Episode 26: SimCity
Episode 25: NES (spillene)
Episode 24: NES (maskinvaren)
Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil her.