– SimCity er ikke avhengig av nettet

Kilde i Maxis sier byen simuleres lokalt, og EA vurderer «offline»-versjon.

SimCitys startvansker ser ut til å være en saga blott, og spillet fungerer per i dag uten de helt store problemene. Men det trenger fortsatt nett for å kunne spilles, og spørsmålet om dette virkelig er nødvendig har ikke fått noe klart svar.

I forrige uke hevdet Maxis-sjef Lucy Bradshaw at serverne var nødvendige for at spillet skulle fungere:

– Vi flytter en omfattende mengde kalkulasjoner til serverne våre, slik at disse overføres fra de lokale PC-ene og inn i skyen. Det ville ikke være mulig å lage en offline-versjon av spillet uten omfattende endringer fra teamet vårt, sa hun i et intervju med nettstedet Polygon.

SimCitys simulator klarer seg visstnok godt på egenhånd. Vis mer

Hva gjør egentlig serverne?

Nettstedet Rock, Paper, Shotgun har imidlertid snakket med en kilde i Maxis, som hevder dette ikke stemmer.

– Serverne gjør ingen av kalkulasjonene som trengs for å simulere byen du spiller på. De fungerer fortsatt som servere, og gjør noen utregninger for å flytte ulike typer beskjeder mellom spillerne og byene. Og de lagrer spillene i skyen, samhandler med Origin og alt det der. Men for selve spillet? Nei, de gjør ikke noe. Jeg har ingen idé om hvorfor de sier noe annet. Det er mulig Bradshaw har misforstått eller blitt feilinformert, men utover det aner jeg ikke.

Rock, Paper, Shotgun forsikrer om at kilden er troverdig, men vil selvsagt ikke gå ut med navnet hans eller hennes.

Spillbloggen Kotaku har også gjort noen tester, som viser hvor lenge byene faktisk klarer seg uten tilgang på nettet. I to tilfeller fortsatte de å kunne spille i cirka 20 minutter før spillet sa stopp.

En av spillets regioner.

– Fem minutter etter at koblingen ble brutt fikk jeg en beskjed om en naboby. Femten minutter etter fikk jeg beskjed om at søppelbilene mine hadde hatt et vellykket oppdrag i en naboby, og tjent penger. Alle bygningene i byen min fortsatte å simuleres uten nettet, skrev Stephen Totilo i en artikkel.

Den eneste indikasjonen på at byen savnet serveren var at fabrikkene tilsynelatende ikke eksporterte varer til regionen når han var uten nett. Men da spillet ble avsluttet og han koblet på nettet igjen, ble byen hans synkronisert med serverne og han kunne fortsette å spille med den, uten problemer.

Vurderer offline-versjon

I mellomtiden har Maxis faktisk skrevet, via den offisielle Twitter-kontoen til spillet, at det ikke er utenkelig med en offline-versjon:

Les også
Anmeldelse:
Kan vi se frem til en offline-versjon?

– Vi har for øyeblikket ingen intensjoner om å gjøre SimCity til et offline-spill, men vi vil se på saken som en del av vårt forsøk på å få tilbake deres tiltro.

Maxis har alltid hevdet at nettfokuset har vært en del av designfilosofien bak spillet:

– Dette er spillet vi har ønsket å lage siden SimCity 4, da vi ønsket å utforske dynamikken mellom byer innad i regioner. Ekte byer eksisterer ikke i bobler, de spesialiserer seg og deler ressurser, arbeidere og mer, sa Lucy Bradshaw i Polygon-intervjuet.

Hvorfor dette forholdet ikke kan simuleres av spillet, med tanke på at simulering av virkeligheten er Maxis' spesialfelt, er fortsatt et spørsmål vi ikke har fått svar på. Kilden til Rock, Paper, Shotgun mener i alle fall at det ikke bør være noe problem å lage en offline-versjon:

– Det ville ikke kreve veldig mye arbeid å gi spillerne en begrenset enspillerdel uten regiongreiene, mente kilden.

Les også: Anmeldelse: SimCity
Les også: Nyhet: Skandaløs lansering av SimCity

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (78)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
MrL
12 år siden

Ikke århundrets overraskelse for å si det sånn..

ATWindsor
12 år siden

Nei, dette var vel ikke akkurat noen bombe. Men folk kjøper jo kanskje snakekt om at online var tvingende nødvendig i noen tilfeller?

 

AtW

CyberNaGa
12 år siden

Eg synes at de kan lage til en enspiller versjon av spillet slik som det var før, gir ingen mening å spille spillet for meg hvis jeg ikke har muligheten til å spille offline.

gulpetter
12 år siden

Dette overraska vel sånn ca. ingen, eigentleg.

 

Kanskje med unntak av dei som driv marknadsføring i EA.

Brawler
12 år siden

Alt rundt dette spillet er en stor tragisk komedie.

 

Nå har det kommet frem at innbyggerne i byene som bygges ikke har et fast hjem og ikke en fast jobb.

 

De reiser fra huset sitt og til den nærmeste jobben. De reiser så fra jobben til det første og nærmeste huset som er ledig, samme om det er det samme huset de kom fra eller ikke. Så må de ut å finne ny jobb igjen. Kjører de til en jobb, og det kommer en sim akkurat før dem til døra må de snu og finne en annen jobb. Dette betyr at en innbygger kan måtte reise opp mot dobbelt så langt for å finne jobb/hus hver eneste syklus dersom noen flytter inn = Mer biltrafikk. Personer lar bilen stå når jobben er nær. Dette gjør det vanskeligere å planlegge trafikk siden strømmen ikke er konsevent ei heller logisk. De fleste spillere må bare lage tonnevis av busser/busstopp og håpe på det beste.

 

Avansert simulering helt ned på Sims-nivå dette, ja Maxis.

Siste fra forsiden