Nå roer SimCity-problemene seg

EA byr på gratis spill som plaster på såret.

Etter det tilsynelatende endeløse SimCity-kaoset i forrige uke, virker det som om Maxis er i ferd med å få skipet på rett kurs. I et blogginnlegg på SimCity-nettsiden forteller Maxis-topp Lucy Bradshaw at utvikleren har greid å redusere problemene med 92% sammenlignet med lanseringsdagen.

For å være på den sikre siden avstår Bradshaw fra å si at isen er helt trygg enda, men hevder at det som mangler nå er litt mer observasjon.

– Vi trenger noen dager med data før vi kan forsikre oss om at problemene er fjernet, og at spillet kjører knirkefritt, skriver Maxis-sjefen.

Ett gratis spill

Over helgen har Maxis jobbet på spreng for å oppdatere og legge til servere. Senest søndag leverte nettverksansvarlige Barrie Tingle en oppdatering om nye forandringer. Ikke bare har serverne fått høyere kapasitet, men Maxis har også jobbet med å øke stabiliteten.

SimCity har ikke akkurat hatt en knirkefri lansering. Vis mer

Problemene har vært mange: kunder har slitt med å laste ned spillet og komme seg inn på serverne når presset har vært som verst. Noen opplevde å bli kastet ut av spillet i hytt og gevær, mens andre har mistet betydelig med spillprogresjon. Situasjonen har vært slitsom for utallige kunder som forståelig nok har vært opprømte.

Som et ekstra plaster på såret for alle som har slitt og strevd i denne tunge tiden vanker det nå et gratis spill.

– For å komme inn i varmen igjen kommer vi til å tilby ett gratis spill fra EA-porteføljen. Den 18. mars får SimCity-spillere som har aktivert spillet en e-post som forteller hvordan de kan løse inn spillet, skrev Maxis-sjef Lucy Bradshaw i en oppdatering torsdag.

Slik har sikkert stemningen vært i Maxis-kontorene den siste uken. Vis mer

Fredag stengte Maxis ned noen av spillets funksjoner midlertidig – ledertavler og spillhastigheten gepard. Målet var å avlaste servertrykket, et tiltak som ser ut til å ha virket. Fremdeles er disse egenskapene borte, men Maxis lover å legge de inn igjen når serverstabiliteten er på topp. Vi krysser fingrene for at det ikke tar så alt for lang tid, nå som tumultene ser ut til å roe seg.

Umulighet med avkoblet modus

Inngangskravet om å alltid være på nett har vekket harme blant spillere siden lanseringen, og har fått skylden for mange av problemene. Faktisk er dette temaet så betent at nært 60 000 signaturer har blitt samlet inn på Change.org, der de undertegnede ber EA om å avstå fra å kreve slike metoder i framtidige spill.

For SimCity har nok det skipet seilt.

Les også
Anmeldelse:
Det blir nok ingen avkoblet modus.

– Spillet ble designet for flerspiller, vi simulerer hele regionen på serveren, så det er rett og slett ikke mulig, hevdet spillets offisielle twitterkonto så sent som fredag.

SimCitys trøblete lansering blir neppe glemt med det første, og har utvilsomt gitt et debatttrumfkort til motstandere av spill som krever nettilkobling. Allerede i fjor advarte Gamer.nos Joachim Froholt mot en uønsket fremtid for mediet om nettkobling fortsetter å være et krav.

Når serverproblemene nå endelig ser ut til å gå mot slutten er håpet at alle skal kunne oppleve det gode spillet som har ligget skjult bak alt kaoset. Gamer.nos anmelder stilte seg svært positiv til bybyggingen, selv om han pekte ut at byene var litt små og at det burde være mulig å spille uten å være koblet på verdensveven til enhver tid.

Sjekk gjerne ut siste episode av vår podkast der vi minnes det aller første SimCity-spillet, som nesten ingen hadde tro på.

Les om den skandaløse lanseringen av SimCity Les blogginnlegg: Hvordan bør vi anmelde nettavhengige spill?

Kommentarer (63)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Dragen
12 år siden

Merkelig at folk kan spille avkoblet i flere timer etter å ha mistet tilkoblingen til servere, når det er "umulig å spille offline."

 

Var en som gikk litt dypere enn de andre, og kom frem til at det eneste man trenger serverene til, er lagring og oppdateringer av nabobyer. Resten gikk på skinner lokalt.

bIsk0p
12 år siden

Litt trist at de ikke overbemannet kapasiteten på server siden fra starten av, jeg forstår ikke hvordan de ikke klarer å forutse at kapasiteten kommer til å bli strupet FØR de starter opp, spesielt når de har hatt både beta og alfa testing på forhånd.

Theo343
12 år siden

Det jeg har forsøkt å få svar på er hvorfor de ikke kan tillate lokale/dedikerte/personlige servere hvor man kan invitere venner til å spille på og la kun DRM og aktivering foregå mot deres servere? Evt. i verste fall også en type innlogging mot deres servere ala battle.net men at alt ift. spillingen kan foregå på serveren man selv setter opp. Selv om man har personlige server kan de eks. tilby "cloud savegames".

 

Maxis unngår dog å svare på det.

 

 

Ellers når det gjelder kapasitet tror jeg ingen faktisk tror på at de tok en så grov feilvurdering. Det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse og i dette tilfellet tok de nok en "vi legger til servere etter behov fremfor å bruke mer penger enn nødvendig i forkant".

 

Dette med at man skal og er avhengig av å samarbeide med andre via sentrale servere kan bli en fallgruve så fort spillet mister popularitet.

Mith
12 år siden

Merkelig at folk kan spille avkoblet i flere timer etter å ha mistet tilkoblingen til servere, når det er "umulig å spille offline."

 

Var en som gikk litt dypere enn de andre, og kom frem til at det eneste man trenger serverene til, er lagring og oppdateringer av nabobyer. Resten gikk på skinner lokalt.

Men er ikke dette litt av poenget?

Nå har ikke jeg spilt spillet enda, men jeg forstår det slik at nabobyer og regioner er en essensiell del av opplevelsen og designet?

Byene du kan bygge er mindre enn tidligere og kan spesialiseres i bestemte rettinger, nettopp for å kunne nyte godt av nabobyene og andre spillere som spesialiserer seg på noe annet. Fjerner du synergien med andre byer så vil du måtte tenke helt anderledes når du bygger den ene byen din, noe utvikleren ikke har tatt høyde for og spillet vil derfor heller ikke underbygge denne måten å spille på. Altså vil spillet kanskje teknisk sett fungere i en offline modus, men det vil bli et annet spill som ikke er tilrettelagt for den måten å spille på, som igjen fører til at opplevelsen av spillet ikke blir slik utviklerne har tenkt og tatt høyde for under utviklingen.

M@R7!N
12 år siden

Poenget er jo at det Maxis har SAGT er at simuleringen av alt i byen skjer serverside. Dette er ifølge han som postet lenger oppe løgn for å rettferdiggjøre always online.

Siste fra forsiden