Under torsdagsnattens direktesendte PlayStation Meeting 2013 avduket Sony sin nye spillkonsoll, PlayStation 4. Noen pris eller spesifikk dato dukket ikke opp, men vi fikk vite at konsollen kommer en gang i tiden før julen ringer inn i 2013 – i hvert fall i Amerika.
Se også: Videoer fra PlayStation 4-spillene
Vi fikk heller ikke bivåne maskinvaren som skal stå bak det nyannonserte hoppet til neste generasjon under den litt over to timer lange konferansen. I stedet fokuserte Sony på spill, tjenester og PlayStation 4s fremtid.
Ifølge Sony-toppen Andrew House er ikke selve boksen lenger det eneste som er viktig for spillfansen. Nå handler det mer om å gi opplevelser som strekker seg utover boksen – sosiale funksjoner som gjør at PlayStation-navnet ikke holder seg kun på én plass. House lovet at den nye konsollen vil være et mekka for episodiske- og gratisspill, men viste etter sigende ikke noe slikt innhold.
– Stua er ikke lenger hovedfokuset i PlayStation-økosystemet – spilleren har tatt over den rollen, fortalte House like før annonseringen av konsollen var et faktum.
Kraftplugg
Selv om selve designet på boksen som skal plasseres under TV-en uteble fikk vi da likevel vite litt om hva PlayStation 4 har å by på av ytelse. Den nye konsollen kjører på en 64-bits åttekjernes x86-prosessor, noe som er et kvantesprang vekk fra PlayStation 3-konsollens komplekse Cell-prosessor. Sony kastet seg bak det de håpet var en kraftplugg i 2006, men flere utviklere meldte om trøblete utviklingsforhold under Cell-regimet. PlayStation 4s nye ytelseshåp vil angivelig lette på problemene fra forrige generasjon, ettersom den er nærmere en PC.
I tillegg har Sony stappet et «svært avansert grafikkort» inn i boksen som skal kunne håndtere 2 teraflop/s. Sist, men ikke minst, kroner 8GB GDDR5 RAM verket, og byr dermed på mengder av minne. Noen harddiskspesifikasjoner dukket ikke opp.
Sony viste frem den nye kontrolleren også, kalt DualShock 4. Denne virker å være litt annerledes ut enn den lekkede prototypen, men du kan tydelig se at de kommer fra samme kull. Et berøringspanel har okkupert plassen der start- og select-knappene før har vært, og en mini-jack-port vitner om enkel ørepluggtilgang. På ryggen kan man skimte en lyssender som skal benyttes i tandem med et nytt kamera som på bilder ligner mistenkelig på Microsofts Kinect.
Kontrolleren har også en «Share»-knapp, slik mange rykter har hevdet i forkant av kveldens begivenheter. Med denne knappen skal man kunne laste opp video til nettsider, eller dele med andre PlayStation 4-brukere lett – til og med mens man fremdeles spiller. Deling via Facebook og Ustream ble nevnt som eksempler.
Rent praktisk skal man kunne avslutte og begynne spilløkter igjen uten lange oppstartstider. Ikke ulikt iPad vil konsollen kunne stable seg på bena igjen og la spilleren fortsette der han slapp etter lengre tidsperioder med inaktivitet. Alt lagres i hurtigminnet, klart til bruk igjen ved neste anledning.
Gaikai på PlayStation 4
Gaikai-sjefen Dave Perry kom inn på scenen fortalte om hvordan tjenesten skal fungere på PlayStation 4. Som mange sikkert husket bladde Sony opp for å sikre seg strømmingstjenesten i fjor sommer – en tjeneste som gjør det mulig å spille spill via Internett, uten kraftig maskinvare – og det er nå vi begynner å se fruktene av handlingen. Målet er at så mange PlayStation 4-titler som mulig skal kunne spilles på PS Vite via «Remote Play», en tjeneste som lar spillere strømme video fra en enhet til en annen. Perry hevder PlayStation 4 vil fungere som en server som strømmer informasjon ut, og enheter, slik som PS Vita vil fungere som klient. Her skal det være mulig å ta opp igjen spilløkter mellom de to plattformene. «Remote Play»-funksjonen eksisterer per dags dato også på PlayStation 3 sammen med PS Vita, men er langt fra optimal. Sony bedyrer dog nå at de har gjort mye for å forbedre forsinkelser mellom de to sammenkoblede enhetene.
Noe som utvilsomt vil være ankepunktet til en del arge spillere er mangelen på bakoverkompitabilitet. Perry kunne fortelle at den nye konsollen ikke støtter PlayStation 3-spill, men at Sony jobber med å få konsollen til å strømme spillene via Gaikai-nettverket. Målet er å tilby PlayStation-, PlayStation 2- og PlayStation 3-spill via Gaikai etter hvert.
Ikke overraskende vil konsollen la brukeren ta del i en rekke nettjenester, slik som for eksempel Netflix. Amerikanerne får også en rekke andre tjenester, slik som men det er usikkert om disse kommer til Norge.
Mest spennende var likevel muligheten til å begynne å spille et spill så raskt man har kjøpt det på PlayStation Store, en prøveversjon som streames direkte til konsollen. En separat chip tar hånd om nedlastingen, og når spillet er lastet ferdig er det bare å hoppe over til konsollens spill. Basert på kjøp du gjør i nettbutikken skal konsollen også automagisk greie å sortere ut hva du mest sannsynlig er ute etter å prøve – en tjeneste som mest sannsynlig kommer til å by på noen merkelige resultat om vi skal dømme etter dagens anbefalingssystem.
Nye spill
En konsoll er ikke verdt mye uten spill. PlayStation-giganten viste frem en rekke nye opplevelser under konferansen, av ulike typer og i ulike faser av utvikling. Først ute var actioneventyret Knack. Spillet ble avduket av Marble Madness-skaperen Mike Cerny, og bruker den nye Unreal Engine 4-motoren. Knack er en robot som kan vokse seg enorm på kommando, og slåss på lag med menneskene i en krig mot goblin-styrken.
Senere kom Guerilla Studios på scenen og viste frem et nytt Killzone-spill, kalt Killzone: Shadow Fall. Her fikk vi for første gang bivåne PlayStation 4s virkelige ytelsesstyrker, og selv om strømmingskvaliteten på videoen vi så var litt laber var det umiskjennelig at hoppet fra denne konsollgenerasjonen til den neste er langt fra rudimentær.
Også Motorstorm-utvikleren EvolutionGames hadde noe å vise, og troppet opp på scenen med sitt nye kjørespill, Drive Club. Sosial spilling er nøkkelordet her, og man skal kunne tevle i sin interne kjøreklubb og benytte seg av medspillerne i både asynkron og synkron spilling.
Infamous-studioet Sucker Punch stilte standhaftig opp med et flunkende nytt PlayStation 4-eksklusivt spill – den neste superheltsagaen, kalt Infamous: Second Son.
Sony trakk også Braid-designeren Johnatan Blow ut av utviklerhatten. Den veloppdragne indie-utvikleren kunne fortelle at hans neste spill, The Witness, blir først å finne på PlayStation 4 i konsollandskapet. Antageligvis betyr det at spillet kommer på PC-plattformer og andre konsoller i etterkant.
Fremtidsutsikter
Franskmannen David Cage, som for tiden jobber med å får ferdig Beyond: Two Souls var nestemann ut. Den filmfokuserte designeren viste frem hvordan fremtiden kan se ut, og bedyret at PlayStation 4 er sterk nok til å formidle følelser på en hittil uant måte i spill. En imponerende teknologidemo viste frem et uhyre detaljert menneskeansikt, og målet var å illustrere hvordan Cage nærmer seg sin visjon om å formidle følelser i spill.
Alex Evans fra LittleBigPlanet-studioet Media Molecule fortalte også om hvordan studioet har forelsket seg i PlayStation Move. Evans viste hvordan studioet bruker Move-stikka til å skape figurer, og kalte konsollen «The Creative Console». Før han gikk av scenen viste han en bandvideo av folk som veivet rundt med Move-spaken, omtrent som om de spilte i et skuespill og et band.
Capcom, i Yoshinori Onos skikkelse, fortalte om en ny spillmotor som for tiden er kodenavnet Panta Rhei. De viste også et spill kalt Deep Down i denne motoren. Dette ser ut til å være et eventyrspill med tydelige trekk fra vestlig fantasy-mytologi. Mest av alt ligner det på noe som kan være oppfølgeren til Dragons Dogma
Mest skuffende var nok Square Enix, som kom på scenen og viste frem teknologidemoen Agni's Philosophy – en demo som vi så på Internett allerede i fjor. Shinji Hashimoto kom også en snarvisitt opp på scenen for å fortelle at vi får mer Final Fantasy – mer om det under E3-messen om et par-tre måneder.
Watch Dogs fikk en splitter ny demonstrasjon, denne gangen i fult dagslys som kontrast til fjorårets mørke E3-demo. Som i fjor greier hovedperson Aiden Pierce å terge på seg en hel del trøbbel, men smetter unna ved fiffig bruk av storbyens digitalnett – som han har full tilgang til.
Konferansen største overraskelse var nok at Blizzard og Sony skal jobbe sammen, selv om sluttproduktet ikke er mer enn å få Diablo III til PlayStation 4 og PlayStation 3. Spillet vi få en ny samarbeidsmodus der fire spillere kan spille sammen på samme skjerm.
Destiny, som ble avduket for første gang søndag, fikk æren av å avslutte det hele. Store ord ble brukt for å beskrive Bungies massive skytespill, og vi fikk noen småglimt av spillet i aksjon – mer enn vi kunne skryte av etter søndagens eskapader.
Følg med videre på torsdag – vi kommer til å levere videoer, skjermbilder og andre saker om PlayStation 4.
Ønsker du å få beskjed når PlayStation 4 får norsk pris? Abonner på prisvarsel gjennom vår Prisguide.
Se også: Video fra de annonserte PlayStation 4-spillene
Les også: Rollespillet The Witcher 3 kommer til PlayStation 4