Epic Games har kunngjort at de stenger Impossible Studios, under ett år etter at studioet ble startet.
Unreal-giganten grunnla Impossible Studios i fjor sommer, etter den mye omtalte konkursen til Kingdoms of Amalur-utvikleren 38 Games. Med grunnleggelsen av Impossible Studios ble Epic en slags reddende engel for de som hadde mistet jobbene sine i forbindelse med 38 Games-konkursen, og store deler av teamet som tidligere het Big Huge Games ble snappet opp.
Epic-grunnlegger Tim Sweeney forklarer nedleggelsen slik:
– Da tidligere medlemmer av Big Huge Games tok kontakt med Epic i fjor, så vi det som en mulighet til å hjelpe en flott gruppe mennesker, samtidig som vi fikk noen til å jobbe med et prosjekt som trengte et team. Det var et modig initiativ, og folkene hos Impossible gjorde en stor innsats, men når alt kom til alt fungerte det ikke for Epic.
Prosjektet det er snakk om er Infinity Blade: Dungeons, et hugg-og-slå-spill for iOS. Det spillet har nå blitt lagt på is, og Epic vurderer nå prosjektets fremtid.
Alt er imidlertid ikke beksvart for Impossible Studios. De ansatte får lønn i tre måneder, og Epic vil gi dem muligheten til å danne et nytt studio med samme navn og logo. Hvis veteranen i Impossible Studios kan sikre finansieringen til videre drift vil Epic med andre ord ikke stå i veien for dem.
En problemfylt historie
Det Maryland-baserte teamet har noen vanskelige år bak seg. Problemene begynte da Big Huge Games ble kjøpt av nylig nedlagte THQ. De finansielle problemene som til slutt ledet til utgiverens nedleggelse i år, hadde allerede gjort seg gjeldende i 2009. I et forsøk på å kutte kostnader ville THQ legge ned Big Huge Games, men de ble reddet i siste liten av den amerikanske baseballstjernen Kurt Schilling og hans 38 Games.
Men 38 Games fikk som kjent selv trøbbel i 2012, etter at det påkostede actionrollespillet Kingdoms of Amalur floppet på markedet, og Epic kom inn i bildet med sin redningsaksjon. Nå gjenstår det å se om teamet kan reddes nok en gang.
Les også: Anmeldelse: Kingdoms of Amalur: Reckoning
Les også: Anmeldelse: Rise of Legends