Zombie Studios har mye å gjøre for tiden. Denne uken lanserte de Special Forces: Team X, et flerspillerfokusert førstepersons skytespill, og nå har de avslørt et nytt prosjekt.
Det nye spillet heter Daylight, og er et grøsserspill som bruker Unreal Engine 4. Handlingen følger en kvinne som våkner opp i en mørk og tilsynelatende forlatt bygning, uten å ane hva hun gjør der. Det viser seg imidlertid raskt at bygningen ikke er så forlatt som den virket, og snart må hun kjempe for livet.
Høy gjenspillingsverdi
Det skal egentlig kun ta cirka en halvtime å fullføre spillet, men miljøene skapes på nytt hver gang, så man kan spille det om og om igjen med forskjellig resultat. Hver gang du fullfører spillet vil du få litt mer informasjon om det som har skjedd, og dermed gradvis pusle sammen et bilde av situasjonen.
– Ulike spillere får helt ulike opplevelser. Du er i praksis en rotte i et bur, men buret er et asyl og skummelt som fy. Du er nødt til å finne veien ut, og opplevelsen er fullstendig annerledes hver gang, sier Zombie-sjef Jared Gerritzen til nettstedet IGN.
For å hjelpe deg gjennom de gufne miljøene kan du bruke en mobiltelefon, som har ulike verktøy som gjør det lettere å navigere miljøene dine. Et av de nyttigste er at den kan sende ut ultraviolett lys som lar deg se skjulte meldinger og til og med fotsporene dine. Men du kan ikke stole helt og holdent på telefonen. Den blir påvirket av de overnaturlige fiendenes tilstedeværelse, og kan til og med bli «besatt» og begynne å spille video og lyd fra fortiden.
Mobiltelefonen er ikke det eneste verktøyet du får. Førstehjelpsskrin og ulike typer lys og fakler finnes også. Det du ikke får er konvensjonelle våpen; når du angripes må du enten løpe eller håpe du har et skarpt nok lys til å skremme fienden bort.
Gerritzen forteller til IGN at studioet planlegger å lansere Daylight i løpet av året, på den digitale distribusjonskanalen Steam. De regner spillet som det første kapittelet av en større serie, og har allerede tanker om neste del, som vil inkludere nye historieelementer og funksjoner uten å «begynne på nytt».
Du kan se de første bildene hos IGN.
Les også: Anmeldelse: Home
Les også: Anmeldelse: Cryostasis: Sleep of Reason