Crystal Dynamics omstart av Tomb Raider-serien har brukt lang tid på å materialisere seg. Spillet ble annonsert så langt tilbake som i 2010, og det virker ikke som utviklingen har gått helt glatt for det ambisiøse spillet.
Nå er det imidlertid klart. I en post på spillets Facebook-side har studiosjef Darrell Gallagher annonsert at spillet er ferdigutviklet, og at det har passert alle plattformholdernes tester. Dermed er det sendt til produksjon, slik at det kan komme i butikkene til den offisielle lanseringsdatoen som er 5. mars.
– Det har vært en lang reise, og det føles som vi har vært på den sammen. Takk for deres entusiasme og støtte, som har vart helt siden vi først viste verden vår nye visjon for Tomb Raider. Jeg er svært glad for å kunne fortelle at vi nå er inne i den siste etappen av det som har vært et spennende og utfordrende eventyr i løpet av de siste årene, skriver Gallagher.
Ny start for Lara
I nye Tomb Raider tas vi med til Laras ungdom. Hun er en bortskjemt rikmannsdatter, men idet hun strandes på en jungeløy etter et skipsforlis forandres livet på et blunk. Hun går fra den ene livsfarlige utfordringen til den andre, og både hennes og andres liv avhenger av hvordan hun mestrer utfordringene.
Spillet har en litt mer åpen struktur enn vi er vant med fra serien, og ved å utforske den uhyggelige øya vil du finne både hemmeligheter og sidehistorier som utålmodige spillere neppe får med seg.
Gøran Solbakken tok en titt på spillet tidligere i år. Han konkluderte slik:
– Etter tre timer har jeg lyst på mer. Det å skulle gjenskape den mest suksessfulle menneskelige virtuelle heltinne, ifølge Guiness Rekordbok, er ingen oppgave å ta lett på. Basert på det jeg har sett av historien så langt, og det jeg har opplevd sammen med den nye Lara, føler jeg meg trygg på at hun har blitt godt ivaretatt.
Les også: Nye Tomb Raider får flerspiller
Les også: Intervju: – Vi prøver å skape en moden opprinnelseshistorie