Ragnar Tørnquist, skaperen av Den Lengste Reisen og The Secret World, tror spillbransjen står overfor en stor omveltning i tiden fremover. I et langt intervju med Gamer.no, som publiseres fredag, forteller spilldesigneren at den kommende konsollgenerasjonen mest sannsynlig er den siste av sitt slag.
– Den neste konsollsyklusen er nok den siste tradisjonelle. Vi er på slutten av en epoke som har vært dominert av et godt utvalg av store spill. THQ går dukken fordi de satser på slike spill, og alle de store utgiverne sliter. Jeg tror ikke den årlige høstkavalkaden av store spill kommer til å vare. Det fungerer ikke lenger, og konkurransen fra mindre spill er stor, forteller Tørnquist.
Han tror imidlertid ikke dette paradigmeskiftet kommer over natten.
– Det betyr ikke at alle store konsollspill er borte innen fem år, og vi kommer fortsatt til å ha de sikre storhitene, som Call of Duty og Grand Theft Auto. Resten kommer til å være helt annerledes fra det vi kjenner i dag.
Inspirert av Double Fine
I fjor høst ble det kjent at Tørnquist stiftet spillstudioet Red Thread Games, og at han ønsket å lage neste innslag i Den Lengste Reisen-sagaen – eventyrspillserien som først så dagens lys i 1999. Det har nå gått snart syv år siden seriens forrige innslag, Drømmefall: Den Lengste Reisen, kom på markedet.
Det nye spillet skal hete Drømmefall Kapitler. Norsk Filminstitutt har støttet opp om spillet med en million kroner, men dette holder bare til å bygge en prototype. I tandem med annonseringen fortalte Tørnquist derfor at studioet kom til å satse på folkefinansieringstjenesten Kickstarter for å skaffe midler til spillet – en avgjørelse som ikke uventet skal ha blitt inspirert av Double Fines suksess på vårparten 2012.
– Kickstarter har forandret alt. Mange av de store, etablerte forlagene er livredde nå. Dette endrer jo hele forretningsmodellen. Det er ikke lenger utgiverne som setter kravene, som pusher på de spillene som må selge. Nå har spillerne selv og utvikleren fått makten. Hendelsene det siste året har ledet til den største og viktigste forandringen i spill på flere tiår, forteller Tørnquist.
– Jeg tror vi kommer til å se tilbake på det Double Fine gjorde som begynnelsen på en helt nye epoke i spillutvikling. Kickstarter fantes jo før Double Fine prøvde seg, men jeg som spilldesigner hadde aldri tenkt i de baner før. Den dagen de åpnet Kickstarter-prosjektet, rant det inn med e-poster og tweets, der folk fortalte oss at vi også burde gjøre noe slikt. Det var dette jeg hadde ventet på, løsningen på å kunne lage Drømmefall Kapitler slik jeg ønsket.
Les også: Drømmefall-oppfølger blir Kickstarter-prosjekt Les også: Ragnar Tørnquist jobber med Drømmefall igjen