– Tragisk at ingen kjøpte Vigil

Jason Rubin er misfornøyd med at Darksiders-utviklerne må legges ned.

Denne uken ble store deler av spillutgiveren THQ auksjonert bort, bit for bit. Sega stakk av med Company of Heroes-skaperen Relic Entertainment, Deep Silver endte opp med Saints Row-utvikler Volition og rettighetene til Metro-serien, Ubisoft kjøpte utviklerstudioet THQ Montreal og utgivelsesrettighetene til South Park: The Stick of Truth, mens Take-Two kjøpte rettighetene til det ikke-annonserte spillet Evolve. Til og med CryTek var med i auksjonen; de kjøpte rettighetene til Homefront-serien, som de selv utvikler et nytt spill i.

Darksiders-skaperne Vigil var det imidlertid ingen som ville ha. Studioet fikk ikke et eneste bud, og legges nå ned sammen med resten av THQ. Studioet ble grunnlagt i 2005 av tegneserieskaperne Joe Madureira and David L. Adams, og holdt til i Austin i den amerikanske delstaten Texas.

Rubin er ikke fornøyd

THQ-sjef Jason Rubin, som nylig snakket med GameInformer, skjønner ikke hvorfor ingen var interessert i Vigil. Han er generelt ikke storfornøyd med resultatene av auksjonen:

– Prisen som teamene og produktene «gikk for» på auksjonen virker ikke som de har noe å gjøre med den faktiske verdien. Hvis noen forsøker å bedømme kvaliteten av produktene basert på prisen betalt for dem, gjør de seg en bjørnetjeneste.

Han fortsetter:

Over og ut for Vigil?

– Det beste eksempelet på dette er Vigils spill, med kodenavnet Crawler. Når teamene våre kom sammen nylig for å vise hverandre spillene sine, var det Crawler som imponerte flest. Det er bygd på en fantastisk idé, og er virkelig unikt. Det er tragisk at ingen bød på teamet og spillet. Jeg skjønner det ikke. Hvis jeg ikke hadde vært i en innsideposisjon og dermed hadde kunnet by selv, hadde jeg gjort det. Det er nok ingen stor trøst for teamet, men det er et faktum.

Rubin forstår imidlertid hvorfor Vigil ikke var like fristende som andre studioer. De har relativt nylig fullført et spill, og var derfor lengst unna lansering av sitt neste prosjekt. Dessuten var Crawler basert på en ny merkevare, og nye navn betyr større risiko for eventuelle kjøpere.

Vigil er nå stengt, men THQ-salget er ikke over

Salget av THQs eiendeler vil fortsette så lenge det er mulig. De ansatte hos Vigil har imidlertid mistet jobbene sine, og studioets kontorer ser ifølge Vigils Ben Cureton nå ut som en krigssone.

Cureton hadde også stor tro på Vigils kommende prosjekt:

– Jeg visste, uten et fnugg av tvil, at prosjektet vi jobbet med kom til å blåse folk av stolene deres. Faktisk gjorde det det. Vi skapte, på to måneder, det mange selskaper ikke klarer på et år. Stoltheten av å vite at ingen gjorde noe i nærheten var så tilfredsstillende at vi alltid kom tilbake til jobb og gjorde 100% hver eneste dag, selv i den mørke tiden, skriver han på Neogaf.

Det er en større sjanse for at Darksiders-serien kan få en fremtid hos en annen utvikler. I de kommende ukene vil det ifølge Rubin finne sted en separat prosess for å selge selskapets mange spillrettigheter, inkludert Darksiders, Red Faction og kultklassikeren Homeworld.

Les også
Slik kan spillgrafikk se ut i tiden fremover

Sjefen for Bajonetta-skaperen Platinum Games, Atsushi Inaba, har allerede uttrykt interesse for Darksiders:

– Wow, det ser ikke ut som noen kjøpte Darksiders i THQs store salg. Jeg skulle gjerne likt å kjøpe det (hvis det er billig), sa han på Twitterifølge nettstedet Polygon.

Siste ord er altså fortsatt ikke sagt i sagaen om THQ, selv om ting ser stygt ut for Vigil. THQ fikk heller ikke solgt unna utgivermaskineriet sitt, så uansett hva som skjer har mange mennesker mistet jobbene sine.

Les også: Anmeldelse: Darksiders II
Les også: THQ-eigedelar er nå solgt

Ledige stillinger
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger Cramo Haugesund
Søknadsfrist:
21.02.2025
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
SOC Analytiker (20%)
Søknadsfrist:
25.02.2025
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (23)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Allt í lagi
12 år siden

Syntes alltid Darksiders manglet det lille ekstra, men det var likevel et solid spill på de fleste måter. Pussig at ingen ville kjøpe opp studioet.

Akrabra
12 år siden

Er en tragedie ja. De manglet litt ekstra fin puss her og der på Darksiders. Men det var en interessant historie, artig gameplay og god gåte løsing. Trivdes uhyrlig godt med begge spillene.

 

Hvis Darksiders Ip'en skal bytte hender, så må noen Vigil folk følge den. Ellers blir det aldri den samme lidenskapen lagt ned i det.

Rider of Reason
12 år siden

Forferdelig trist og teit at ingen kjøpte Vigil, de skapte en genuint frisk og god opplevelse i spillene sine, men det virker desverre som at utgivere nå om dagen kun er interessert i å gi ut spill som er oppgulp av oppgulp av det samme kjedelige spillet.

 

Jeg er svært skuffet.

 

Det kan jo forhåpentligvis ennå være at Darksiders-merkenavnet blir kjøpt opp, men jeg tviler sterkt på at det vil bli det samme uten folka i Vigil.

 

En trist dag. :cry:

Argoniel
12 år siden

Jeg likte aldri Darksiders, fikk meg aldri til å kjøpe toeren. Ikke noe stort savn for min del, får håpe folka i Vigil får seg ny jobb hvertfall :)

JoseCuervo
12 år siden

Digga begge darksiders spillene. Synd, men det finnes andre spill...

Siste fra forsiden