Etter en liten romjulspause er vi tilbake med nye mobilspillanbefalinger. Ettersom det har kommet ut en god slump med godbiter siden sist artikkel, har jeg valgt å strekke månedsbegrepet litt lengre enn vanlig.
Denne gangen byr vi på en oppusset rollespillbauta, frenetisk samarbeidspilling som dreper stemmebåndet, klassiske teksteventyr i ny innpakning, spinnvill stuntmankjøring, og vi får også prøve oss som mellomleder i en superheltbedrift.
Baldur’s Gate: Enhanced Edition
Sjanger: Rollespill Pris: 70 kr Type: iPad Utvikler: Overhaul GamesKan kjøpes her
Beamdogs nylansering av BioWares rollespillmilepæl er mest interessant på grunn av iPad-utgaven. Spillet har eksistert på PC i årevis, men det er først nå vi kan få ta del i rollespilleventyret på nettbrett. Baldur’s Gate og spillmotoren Infinity Engine er på mange måter velegnet til berøringsflaten, men noen hindre må selvfølgelig beseires før Sverdkysten kan utforskes uten mus og tastatur.
I stor grad har man da også lykkes med å overføre spillet fra PC til iPad. Det opprinnelige eventyret føles intakt, med alle figurene, oppdragene og gjenstandene fansen har lært seg å like de siste femten årene. I tillegg har utvikler Overhaul Games presset inn en menge nytt stoff i spillet, samt arenamodusen The Black Pits, selv om den kun føles som krydder i forhold til den lange kampanjedelen.
Noen svin på skogen er det også å spore. Spillets berøringsregistrering er skral, og kan være et irritasjonsmoment som dreper mye av spillgleden. Det å bevege seg i kartene er en strabasiøs affære, både på grunn av trykkfølsomhet og figurenes kunstige intelligens. Skjer det mye på skjermen samtidig kan spillet også finne på å senke farten til kravlemodus. Det er heller ikke til å komme unna at Baldur’s Gate fra et designperspektiv på mange måter føles utdatert i dagens spillverden.
Som et finpusset historisk dokument fungerer Baldur’s Gate: Enhanced Edition godt; et blaff fra en svunnen rollespilltid, der tålmodighet var et krav og intrikatem utilgjengelige systemer var å foretrekke. Til tross for noen graverende tekniske snubletråder greier spillet likevel å engasjere, men problemene er hakket for store til å ignoreres helt.
Hundreds
Sjanger: Gåtespill Pris: 35 kr Type: Universal Utvikler: Semi Secret SoftwareKan kjøpes her
Tell til hundre – så lett kan en idé fødes. Det er fascinerende å se hvordan Canabalt-skaper Adam Saltsman og Gasketball-utvikleren Greg Wohlwend har greid å iterere så godt på en grunnleggende idé: Trykk på et punkt på berøringsskjermen og se den vokse i takt med tallet hundre.
Selvfølgelig gjøres det mer komplisert enn dette: Om sirkelen treffer et annet objekt i spillområdet når den vokser seg større, må man begynne tallvoksingen på nytt. Samtidig introduseres det opp nye utfordringer og elementer etter hvert som man kommer oppover i nivåene.
Det er nettopp dette som gjør at Hundreds fungerer så godt det gjør. Ved å ta et grunnleggende enkelt konsept og bygge gradvis på det har gjengen i Semi Secret Software laget et spill som holder seg ferskt gjennom de par-tre timene det tar å komme seg gjennom brettene.
Det hjelper også at den minimalistiske stilen med røde, grå og hvite farger er både funksjonell og passende. At lydsporets drone også tåler hodetelefonhøring er en fin bonus.
Spaceteam
Sjanger: Samarbeidspill Pris: Gratis Type: Universal Utvikler: Henry SmithKan lastes ned her
Vi har en drøss med asynkrone flerspilleropplevelser, men App Store har manko på mer umiddelbare, nevrotiske opplevelser som får blodet til å suse. Heldigvis er Spaceteam hesblesende nok til å fylle det gigantiske tomrommet alene – såfremt du får samlet en gjeng med iOS-enheter i samme rom.
I Spaceteam skal opp til fire spillere samarbeide om å sørge for at et romskip holder seg intakt. Hver spillers skjerm er stappet av brytere, hjul og tallnivå, men skjermene er ikke like. Spillet forteller hver spillet hva som må gjøres for å holde skipet vedlike, men som oftest må man delegere arbeidet til andre spillere.
Dette fører til at man frenetisk roper kompisen opp i trynet for å få kommunisert hva som må gjøres for å rekke tidsfristen. Sanker du totalt fire spillere, begynner vi å snakke skikkelig støykrise.
Vil du ha et virkelig hardkjør kan du også handle inn den harde modusen for en liten sum. Velger man å gå for gratisspilling er det dog ikke det noe problem , og man kommer til å miste stemmen av all ropingen lenge før man går lei.
Lost Treasures of Infocom
Sjanger: Teksteventyr Pris: Gratis (kan låse opp ekstra spill med penger) Type: Universal Utvikler: ActivisionKan lastes ned her
Med mindre du har 40 år på baken er det ikke sikkert du har brukt mange timer på teksteventyr i spillkarriæren. I tiden før King’s Quest, Lesuire Suit Larry og The Secret of Monkey Island måtte man nemlig forholde seg til tekst uten bilder når man skulle ut på lengre eventyr i spillverdenen.
Med Lost Treasures of Infocom graver Activision dypt i spillkatalogen de har kjøpt seg opp, og drar frem en menge gamle tekstbaserte klassikere. Faktisk åpner appen for å oppleve hele 27 tekstspill – klassikeren og trendsetteren Zork er gratis, mens resten kan kjøpes i pakker. Punger man ut 70 kroner får man alt på en gang.
I tillegg til spillene får man tilgang til digitale utgaver av alt ekstragodisen som ofte var dyttet inn i spilleskene på den tiden. Dette gjelder kart, spillmanualer og tredimensjonale roterbare representasjoner av gjenstander – inkludert selve spillesken. Dette er et herlig ekstratilbud i en tidsalder der spill ikke lengre kan regnes for å være fysiske.
Det er uomtvistelig at teksteventyr ikke kan konkurrere på samme nivå som dagens toppspill, men det fremdeles mulig å leve seg inn i de merkverdige verdenene. Om ikke annet er dette et katalog med spillhistorie som de fleste spillinteresserte burde stikke lilletåa i. Det gjør ikke vondt – jeg lover!
Wordament
Sjanger: Ordspill Pris: Gratis Type: iPhone, Windows Phone Utvikler: MicrosoftKan lastes ned her
Hva i alle dager er nå dette? Et Microsoft-publisert mobilspill, lansert på App Store? Og i tillegg med Xbox Achivements?!
Heldigvis er det mer ved Wordament enn kuriositeten å sanke achivements på iPhone. Ordspillet byr på en finurlig ordleting i stil med Colaboratorys Puzzlejuice, men er mer konkretisert og enkelt.
Dette er ikke nødvendigvis en dum ting: Wordament fokuserer kun på å la spilleren skape så mange ord ut av et boksatavmylder som mulig i løpet av to minutter, ved å dra fingeren over bokstavene. Etter hver endte runde får man full oversikt over alle ordene man både greide og ikke greide å finne.
Det enkle grensesnittet egner seg ypperlig for en lettbeint spillopplevelse, uten de store komplekse systemene å forholde seg til. Samtidig føles innpakningen litt uslepen i kantene, og det hadde vært godt med et litt mer robust grensesnitt. Slik det er nå er Wordament et godt gratisspill, men ikke et som presser størstingene ned fra tronene sine.