De fleste kjenner nok til Arkane Studios for deres revitalisering av snikespillsjangeren med kritikeryndlingen Dishonored i fjor høst. Men før det, for om lag seks år siden, jobbet studioet på noe betydelig mer velkjent – en flunkende ny Half-Life 2-episode, satt i gruvebyen Ravenholm.
Nei, det er ikke den myteomspunne Episode 3 det er snakk om her. I stedet puslet Arkane Studios med en mer konsentrert, alternativ opplevelse. Episoden het visst nok Return To Ravenholm, og fant sted kronologisk på et tidspunkt før slutten av Episode 2.
«We don’t go there anymore.»
Ravenholm bydde på en av de mer bisarre scenariene i Half-Life 2. Den dystre byen var som snytt ut av en skrekkfilm – headcrab-zombier spankulerte rundt i gatene, groteske feller er satt opp, og de kalde høye bygningene bød på mengder av øyeblikk som fikk hjertet til å hoppe over et slag.
Det er nettstedet ValveTime.net som har fått ferten i nye bilder fra den kansellerte episoden. Fra før av hadde noen animasjoner lekket. Nettstedet har laget en video som samler alle bitene, som du kan se nederst i artikkelen. Bildene viser det nå velkjente grensesnittet fra Half-Life 2, og her ser vi tydelig mye av de samme mørke, øst-europeiske områdene som Ravenholm er kjent for.
Bildene viser også et mer besynderlig element; over helsemåleren vises en ukjent egenskap som kalles «Absorption». Akkurat hva dette er vet ingen.
Beryktet episode
At Arkane Studios på et tidspunkt jobbet med et tilskudd til Half-Life-mytologien har vært en del av ryktemølla i mange år nå. Det kanskje mest avslørende beviset kom da noen brøt seg inn på Eidos’ servere i 2011 og fant referanser til et kansellert Arkane- og Valve-prosjekt blant interne CVer.
Episodens eksistens ble bekreftet av nettstedet LambadaGeneration, som for et år siden greide å få en uttalelse om det beryktede prosjektet fra Marc Laidlaw. Laidlaw har jobbet tett med Half-Life-historiene siden 1997.
– Vi er store fans av Arkane og ville finne et prosjekt som vi kunne jobbe på sammen. Vi slengte noen idéer rundt, de bygde noen kule greier, men til slutt bestemte vi oss at det ikke var verdt å jobbe videre med det på det tidspunktet, fortalte Laidlaw til nettstedet den gang.
Grunnen til kanselleringen skal også ha vært at skrekkelementene i Ravenholm hadde blitt utforsket godt nok i Half-Life 2, og at det var problematisk å plassere episoden rent kronologisk.
Spillverdenen sitter fremdeles og venter på Valves egen Half-Life 2: Episode 3, som opprinnelig skulle slippes allerede i 2007. Ingen vet akkurat hva som skjer med episoden, men sist vi hørte fra Valve-pappa Gabe Newell jobbet studioet fremdeles med et nytt innslag i serien i en eller annen form. Om det da er snakk om en episode eller en fullstendig oppfølger vet vi ikke.
Les også: Slik var Half-Life ett år før det ble lansert Les også: Valve: – Vi lager vår egen Steam-boks