Ifølge et intervju på The Next Web tjener den finske mobilspillutvikleren Supercell én million dollar om dagen på sine mobilspill på App Store. Riktignok knabber Apple 30% av inntektene, så totalsumen er nærmere 700 000 dollar når alt kommer til alt. I november toppet de også nettbutikkens inntjeningslister, og havnet foran giganter som EA, Gree, Zynga og Rovio.
Dette betyr samtidig at selskapet har greid å doble inntektene på bare to måneder. The New York Times meldte tidlig i oktober at selskapet dro inn 500 000 dollar om dagen.
Det som er desto mer imponerende er at Supercell, som har 70 ansatte totalt, kun har to spill ute på markedet per dags dato. Strategispillet Clash of Clans og gårdsbruksspillet Hay Day, som begge ble sluppet i 2012. Begge to er i utgangspunktet gratis, men lar spilleren kjøpe seg fordeler gjennom mikrotransaksjoner. Slikt blir det tydeligvis penger av, ettersom publikummet er villige til å betale. Hay Day omsetter 66 millioner virtuelle ting per dag. For å sette det i perspektiv har giganten EA hele 969 apps på App Store.
Supercell har visst nok planer om å slippe et par ekstra spill i 2013, men så langt velger de å holde seg til iOS.
Les også: Warren Spector: – Jeg vil lage dype mobilspill Les også: Kommentar: Spennende tider for mobilspill