Da The War Z ble lansert på Steam mandag kunne potensielle kjøpere hvile øynene på en lang innholdsliste. Steam-siden skrøt av at spillet støttet opp til 100 spillere per server, og at dets verdener alle hadde et areal på mellom 100 og 400 kvadratkilometer. Noen gledet seg kanskje også over tilbudet om å leie private servere, samt enkle ting som vennelister og nivåbaserte ferdigheter.
Problemet er bare at denne beskrivelsen var helt feil.
Spillermengden var satt til 50 per server. Spillets ene verden hadde en størrelse på om lag 100 kvadratkilometer. Leiing av servere, vennelister og nivåbaserte ferdigheter var ikke implementert enda.
– En levende tjeneste
Ifølge GameSpy var beskrivelsen oppe i omtrent 24 timer – et tidsrom der The War Z rakk å havne på toppen av Steams salgsliste. Nettstedet huket tak i spillets produsent, Sergey Titov, for å prøve å få litt klarhet i situasjonen. Titov kunne forklare at informasjonen refererte til ting som skulle komme til spillet etter hvert.
– Poenget mitt er at nettspill er levende tjenester. Dette er ikke et fysisk produkt som du kjøper én gang. Det er et produkt som kommer til å få mer og mer innhold etter hvert, forteller Titov til GameSpy.
Når nettstedet spurte om den misledende informasjonen om spillerantall, implisitte lovnader om at spillet inneholder flere verdener på mellom 100 og 400 kvadratmeter, var Titov en anelse mer vrang.
– 50 spillere, som er det vi har akkurat nå, er hva våre spillere synes er et komfortabelt antall. Vi spurte spillerne om hva de ønsket at grensen skulle være på Colorado-kartet. Over 90 000 svarte, og majoriteten svarte 50. Derfor er grensen på 50 nå. På dine private servere vil det være mulig å sette grensen til 100 om du vil, forklarer Titov.
– Når det kommer til størrelse på kartet: det første kartet er over 100 kvadratkilometer. Og for vårt neste store kart, California, tester vi ut kartstørrelser på 420 kvadratkilometer.
– Et kart på over 100 kvadratkilometer er «mellom 100 og 400 kvadratkilometer» [slik beskrivelsen hevder, journ.anm], ikke sant?
– Beklager at det kan leses på feil måte
I etterkant av uttalelsen har Sergei Titov gått ut med en offisiell beskjed på The War Z-forumet, der han beklager for at informasjonen på Steam-siden «kunne leses på feil måte». Merk da at Titov ikke beklager at informasjonen var feil, men at leseren kunne oppfatte den feil.
– Til syvende og sist er målet vårt å forholde oss til spillerne våre som best vi kan, og vi elsker det når dere styrer oss i riktig retning, avslutter beklagelsen.
I løpet av det siste døgnet har beskrivelsen på Steam-siden blitt endret, og spillere kan nå spille på servere med opp til 100 spillere. Nå bedyres det at en del ting skal innlemmes innen slutten av januar 2013. Samtidig har det også blitt sluppet en oppdatering som tvinger spillere til å vente i fire timer før de kan gjenopplives – om man ikke er villig til å betale ekstra. Forståelig nok har flere spillere blitt frustrert over denne drastiske endringen i spillet.
Les også: Sniktitt: The War Z Les også: DayZ-utfordrer får snart beta