Ukens podkast: Musikken i klassiske shoot 'em ups

Disse spillene ville ikke blitt de samme uten lydsporet.

Det er klart for en ny episode av vår podkast Retro Crew. Dette er et nettradioshow som utelukkende handler om gamle spill, konsoller og datamaskiner, som gjengen i Rad Crew lager for Gamer.no.

Axelay på Super Nintendo.

Denne uka gjør Stian Askeland og Jostein Hakestad en litt annerledes episode, der de snakker om shoot 'em-ups på Super Nintendo og Mega Drive, og bruken av musikk i disse spillene.

I løpet av episoden får du høre klipp fra en rekke skytespillklassikere, blant annet Axelay, Super R-Type, Contra III og Zero Wing. I tillegg demonstrerer gutta forskjellen på lydmaskinvaren i disse to største 16-bitskonsollene.

Spilte du disse spillene i sin tid, og hva betydde musikken for din spillopplevelse? Del gjerne dine tanker med gutta i kommentarfeltet under artikkelen.

Her finner du de tre forrige Retro Crew-episodene:

Episode 13: Sonic The Hedgehog
Episode 12: Cinemaware Corp.
Episode 11: Final Fantasy-spill på Super Nintendo

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil her.

Ledige stillinger
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (13)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
RadJostein
12 år siden

Denne var artig å lage, hvis dere vil ha flere musikalske episoder så lager vi gjerne flere :)

eplekasse
12 år siden

Herregud! Håper dere går gjennom arkadespill også. Lenge var arkademaskinene kraftigere enn konsollene, og var bedre både på musikk og grafikk. OutRun fra 1986 er et eksempel... Virtua Racing, 1992, fra AM2 (basert på Segas Model1 hardware...egentlig kun laget som en grafikkdemo..). Virtua Racing har egentlig ikke noe spes bra musikk, men et eksempel på hvor evig mye bedre arkadeversjonen er kontra Genesis/32X-utgaven.

 

Genesis:

 

32X:

 

Arcade:

http://www.youtube.com/watch?v=aR2DP4PrX6A

 

 

Turtles-spillene, ikke minst. Sjekk gjerne ut introen fra arkadeversjonen:

 

Dette var RÅTT på den tiden, med stemmer og alt! SNES-versjonen er fremdeles bra, selv om musikken ikke er helt på samme høyde, har den ekstra brett og lignende. Mode7-modusen til SNES gjorde jo likevel at zoomingen av karakterer ble vellykket.

 

Tilbake til musikken, Amiga må vel kanskje sies å ha mye bra musikk, takket være MOD-teknologien. Fantastisk at dette egentlig er små musikkfiler på noen KB... Noen smakebiter:

 

Turrican-spillene:

 

lotus:

 

Road rash:

 

Og UENDELIG mange flere... Nok prat. Her ble det sabla mye avsporing, men gamle spill vekker mitt varme hjerte (i denne kalde vintertid).

 

RadJostein
12 år siden

Herregud! Håper dere går gjennom arkadespill også. Lenge var arkademaskinene kraftigere enn konsollene, og var bedre både på musikk og grafikk. OutRun fra 1986 er et eksempel... Virtua Racing, 1992, fra AM2 (basert på Segas Model1 hardware...egentlig kun laget som en grafikkdemo..). Virtua Racing har egentlig ikke noe spes bra musikk, men et eksempel på hvor evig mye bedre arkadeversjonen er kontra Genesis/32X-utgaven.Genesis:http://www.youtube.com/watch?v=LJ71NMZ_zZI32X:http://www.youtube.com/watch?v=4gNP3Lk0IvkArcade:http://www.youtube.com/watch?v=aR2DP4PrX6ATurtles-spillene, ikke minst. Sjekk gjerne ut introen fra arkadeversjonen: http://www.youtube.com/watch?v=kzPBwWgHOKYDette var RÅTT på den tiden, med stemmer og alt! SNES-versjonen er fremdeles bra, selv om musikken ikke er helt på samme høyde, har den ekstra brett og lignende. Mode7-modusen til SNES gjorde jo likevel at zoomingen av karakterer ble vellykket.Tilbake til musikken, Amiga må vel kanskje sies å ha mye bra musikk, takket være MOD-teknologien. Fantastisk at dette egentlig er små musikkfiler på noen KB... Noen smakebiter:Turrican-spillene:http://www.youtube.com/watch?v=3oZIkQuqd08http://www.youtube.com/watch?v=UqeLkNefU-clotus:http://www.youtube.com/watch?v=oFusm7Y-sJURoad rash:http://www.youtube.com/watch?v=IL5fuT0UQTIOg UENDELIG mange flere... Nok prat. Her ble det sabla mye avsporing, men gamle spill vekker mitt varme hjerte (i denne kalde vintertid).

 

Takk for en kongebra kommentar, og masse bra innspill! Håper du forstår at det er begrensa med plass i et halvtimes program :D Vi skal selvfølgelig komme innom dette igjen ved en senere anledning! :) Helt enig at MOD-filer på Amiga var kule saker.

gnugfur
12 år siden

dere har jo glemt Tyrian.

Cyclops24
12 år siden

dere har jo glemt Tyrian.

 

Ikke glem å ta en tur innom OpenTyrian forumet: http://tyrian2k.proboards.com/ det blir laged remixer av det meste av musikken også.

Siste fra forsiden